Claudia Wolswijk: LHBTI - Laat Het Beter Te vInden zijn

5 augustus 2022

Het is niet te missen; we hebben er in de branche wederom een nieuw filter bij. De Tv-commercial; ‘LHBTI-friendly accommodations waar we trots op mogen zijn’ komt dagelijks meerdere keren voorbij. Persoonlijk vind ik het erg dat het überhaupt nodig is. Het zou toch een basisvoorwaarde moeten zijn om in onze hospitality driven reiswereld een plek te vinden waar je je ongeachte sekse of seksuele voorkeur veilig kunt voelen?

extra add 1ste alinea: 
1

Op de website van de aanbieder lees ik letterlijk: 1 op de 3 reizigers uit de LHBTI+ gemeenschap is bang om veroordeeld te worden door het hotelpersoneel. Dit onderstreept het belang van hoe u en uw personeel gasten ontmoeten en begroeten, maar het roept ook de vraag op: over hoeveel andere aspecten maken LHBTI+ gasten zich zorgen als ze een accommodatie bezoeken? En wat kunt u doen om berichten en signalen te creëren om die angst weg te nemen?”. De eerste vraag die na het lezen hiervan bij me opborrelt is “waarom werken deze mensen überhaupt in de hospitality branche? “

B&B vol liefde
Een goed voorbeeld is de RTL 4 serie B&B vol liefde. De kijkcijfers schieten door het dak, dus wellicht kijk jij de serie ook. Zakt jou ook af en toe de moed je in de schoenen?  Hoe vermakelijk ook - ik geef toe: ik maak me zelfs schuldig aan vooruit kijken -  echt zeker van de LHBTI-match of sekse- vriendelijkheid ben ik ook niet overal. Zonder namen te noemen, neem de B&B’s in Portimao en Pistoia. Zie ik het fout? Hoe lief en ontwapenend ook, aan echt oprechte vrouwvriendelijkheid ontbreekt het hier nog wel eens. Een ongevraagde tik op de billen of vraag naar je vibrator in Portimao . Een iets te snelle kus op de mond in Pistoia. Het schrikte  “de vrouwtjes” wel af, laat staan wat misplaatste grappen over je seksualiteit te weeg zullen brengen.

Ach, het is een andere discussie, maar het zette mij wel aan het denken. Zoekfuncties, filters: ik heb er altijd te weinig voorhanden. Onze klanten worden gelukkig weer reislustiger en sinds de enorme prijsstijgingen ook een tikje kritischer. ‘Als ik zo veel moet betalen dan wil ik wel echt een balkon, of beter, ik wil eigenlijk een swim-up zodat ik gelijk kan plonzen als ik wakker word’. De vragen over de inhoud van termen als ‘luxe, culinair of kindvriendelijk’ zijn lastig te beantwoorden, want de standaard is voor de één toch echt iets anders dan voor de ander.

Waar ik als vrij ervaren ZRA dus behoefte aan heb, zijn meer kaders en filters om de perfecte plekken te vinden voor mijn gasten. Gelukkig heb ik nooit de behoefte gevoeld om een LHBTI-soortig filter te gebruiken, en ik ben het ook niet van plan. En geloof me, ik heb echt veel fantastische gasten die binnen de LHBTI doelgroep vallen.

Klantwens
Mijn klant wil 9 van de 10 keer een kamer met balkon of terras, of eigenlijk die swim-up suite. Tja, daar kan ik niet op filteren. Door. Mijn klant wil best all Inclusive, maar dan wel alleen op hoog niveau en à la carte dineren met een heel goed glas wijn. Helaas, geen filter. Door. In de koelere maanden willen ze zwemmen in een verwarmd zwembad. Ik val in herhaling, maar we gaan door. Steeds vaker komt de vraag naar glutenvrije mogelijkheden. Ik vind ze door ervaring, doorzettingskracht en werken met de juiste partners, maar het zoeken kost me vele uren.   

Mijn oproep
Lieve productmanagers, kunnen jullie hier naar kijken bij het vullen van de systemen? En mocht je dan toch bezig zijn, dan heb ik nog een persoonlijk verzoek. Mag ik filteren op ‘dikke kussens op mijn strandbedje’? Want man man, DAT is me toch een zoektocht als je niet naar de plaatselijke fysio wilt na een dagje strand op een blauwe of oranje plank dat strandbed heet.

Extra advertentie tonen: 
1

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

02-02-22, 02:02
24-11-21, 11:11
12-08-21, 02:08
09-04-21, 08:04
Copyright Reismedia BV 2022 - Cookieinstellingen