Erica Dankmeijer: het vervolg op motiveren en inspireren

Erica Dankmeijer
17 augustus 2020

In mijn laatste blog schreef ik over mijn tweede SEO-les waarin ik leerde om klanten via de website te motiveren en inspireren, zodat zij zich aan jou gaan binden. In deze nare coronatijd kunnen mensen namelijk wel wat positiviteit gebruiken.

Vakantie is perfect om even uit het dagelijkse ritme te ontsnappen. Niet denken aan je werk, genieten van zon, zee, strand en mooie bezienswaardigheden en zo je bucketlist afwerken. Natuurlijk kun je ook dicht bij huis blijven om tot rust te komen; lekker uiteten, een dagje naar het strand of pretpark, maar het is toch anders. Veel mensen durven nu niet te reizen. Dat is jammer, want het kan zeker wel. Je kunt iemand niet overtuigen iets te doen wat tegen zijn of haar gevoel in gaat, maar je kan het wel positief benaderen.  

Voorpret
Na de SEO-les inspireren en motiveren is het nu tijd voor het thema voorpret. Diverse studies wijzen uit dat voorpret een essentieel onderdeel is van vakantie. Mensen worden ook gelukkig van het plannen van hun vakantie. Willen ze nu niet, dan volgend jaar. Onderzoek toont aan dat voorpret voor een enorme geluksboost zorgt, omdat we gaan fantaseren over de leuke dingen die ons nog te wachten staan. Uit diverse onderzoeken blijkt dat ruim 60 procent van de Nederlanders zo’n geluksgevoel krijgt door de voorpret voorafgaand aan een vakantie.

Het is tijd voor actie! Hoe bezorg je die voorpret bij je klanten? Er zijn verschillende mogelijkheden:

  1. Maak leuke YouTube-filmpjes en plaats die in je eigen YouTube-kanaal en op je social media. SEO toont aan dat klanten zoeken op mooie stranden, bezienswaardigheden en op de activiteiten die je op een bepaalde bestemming kunt doen. Laat deze onderdelen dan ook terugkomen in je filmpjes. YouTube staat vol met prachtig beeldmateriaal zoals live beelden, drone films en 360 graden video’s. Er zijn verschillende programma’s waar je deze filmpjes zelf in elkaar kunt knutselen en er (rechtenvrije) muziek achter kunt plaatsen. Je klant waant zich al op zijn bestemming.
  2. Maak een e-book over je bestemming(en), activiteiten of accommodatie. Geef de 25 mooiste tips weg, trigger ze in dit e-book met jouw mooie foto’s. Laat zien dat jij er verstand van hebt, door vooral foto’s van jezelf én met jezelf erop te gebruiken. Maak op je website een speciale pagina waar klanten dit e-book kunnen downloaden. En het leuke voordeel is dat je dan ook meteen hun emailadres hebt. Zo kun je ze met hun goedkeuring – denk aan de AVG - nog veel meer voorpret sturen!
  3. Foto’s zijn ook een ultiem middel waar je heel veel mee kunt doen. Facebook en Instagram zijn bij uitstek de perfecte media hiervoor, denk aan de stories waar je jouw verhaal kunt vertellen. Maak je eigen #hashtag, deel die met je klanten en zo komen er ook weer heel veel foto’s bij die over jouw bestemming, accommodatie of activiteit gaan. Ook weer leuk om te delen op je eigen social media!

Voorpret, het klinkt toch beter als vakantiegevoel vasthouden. Dat hebben namelijk weinig mensen dit jaar en daarbij: dat gevoel ben je na je vakantie toch snel kwijt?

Erica Dankmeijer
Eigenaar
reisbureau Delta Holidays


 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Kees Bikker
25-11-20, 03:11
Copyright Reismedia BV 2021