Erica Dankmeijer: Les twee van de SEO-cursus, motiveren en inspireren

Erica Dankmeijer
23 juli 2020

Eigenlijk is de reisbranche het allerleukste vak, want wij mogen - normaal gesproken - dag in dag uit mensen motiveren en inspireren voor hun vakantie. Door corona kon dit even niet, dus ik ben met mijn SEO-cursus verder gegaan om via mijn website mensen te motiveren en te inspireren.

Maar ja, hoe weet je waar mensen naar zoeken? Hoe weet je wat mensen leuk vinden? Waar kun je mensen mee inspireren en motiveren? Aan de ene kant wil je enthousiast vertellen over de bestemming die je klant aandraagt, aan de andere kant kunnen wij in de leukste branche ook zelf verrassende ideeën aandragen.

Tijd voor onderzoek
Wist je dat mensen veel vaker zoeken naar bijzondere vakanties en minder naar een strandvakantie in bijvoorbeeld de Caribbean. Een trekking door Nepal scoort ook beter dan duiken in de Filipijnen. En misschien onverwacht, maar mensen zoeken vaker naar olifanten in Sri Lanka dan naar olifanten in Zuid-Afrika.

Het is dus tijd voor een bijzondere vakantie met een trekking in Nepal gecombineerd met een bezoek aan de olifanten in Sri Lanka. Een lastige combinatie, maar het zet je wel aan het denken. Doe eens gek en maak een combinatie die niet standaard is. Wat dacht je bijvoorbeeld van een combinatie van de Malediven met Sri Lanka? Maar in welke volgorde bied je dit aan? Ik hoor de klant al roepen: “Ik wil strand aan het eind.”

Uitrusten
Als mensen bijna op vakantie mogen en kunnen gaan, zijn ze moe omdat ze hard gewerkt hebben en flink hebben moeten buffelen om alles af te krijgen. Ze zijn toe aan rust! Op de Malediven kun je niet zoveel. Ja, lekker bijkomen van de vlucht, herstellen van de jetlag, zwemmen, snorkelen, duiken en een rondje over het eiland: heerlijk uitrusten dus! Uitgerust begint je klant dan aan de rondreis in Sri Lanka, met die olifanten, want daar zoeken veel meer mensen naar op het internet.

Uit mijn SEO-onderzoek blijkt ook dat zoekopdrachten naar stranden in de Malediven slechter scoren dan zoekopdrachten naar stranden in Sri Lanka. Je motiveert en inspireert mensen dus meer door de stranden in Sri Lanka te noemen. Jouw taak als super reisadviseur is om met een gemotiveerd voorstel te komen met stranden van Sri Lanka, aan het eind van die geweldige rondreis! Twee keer strand kan toch best? Vooraf om bij te komen van het harde werken, achteraf om na te genieten van de prachtige reis.

Vertrekken
Of gooi de bestemming India eens in het voorstel. Nee, het is niet vies, het is anders en vieze steden moet je vooral niet bezoeken: aankomen en vertrekken is meer dan voldoende. India heeft zoveel moois te bieden. Backwaters van Kerala, de Taj Mahal, parken met tijgers, prachtige stranden. Trouwens, had ik al gezegd dat de olifanten in India ook beter scoren in Google dan de olifanten in Zuid-Afrika? Wat een heerlijke tweede les van de SEO-cursus.

Erica Dankmeijer
Eigenaar
reisbureau Delta Holidays

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020