Kees Bikker: Een duurzaam advies voor elke klant

20 mei 2021

Hoera we mogen weer! Het zal weer wennen worden straks. Gewoon met een kleine 200 passagiers tegelijk in een B737 op weg naar Alanya of Gran Canaria. Om vervolgens in een tjokvolle transferbus naar je resort te rijden, waar alle 1400 kamers bezet zijn en er geen bedje meer aan het zwembad te vinden is. Gezellig ouderwets op vakantie.

extra add 1ste alinea: 
1

Elke klant een duurzame vakantie
Nou moest ik zelf al nooit zo veel hebben van dit soort pakketreizen. En daarom boekte ik die ook niet voor mezelf en dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Wie mij kent weet dat ik niet zo van de massale resorts ben. Ik bezocht ze wel, want op een studiereis kan je er niet omheen. Dan is het de taak ze te inspecteren. En natuurlijk heb ik voldoende klanten die geknipt zijn voor een vakantie in een vol hotel met veel vertier.

Er zijn reisgoeroe’s die het afgelopen coronajaar wisten te voorspellen dat de mega resorts hun langste tijd gehad hebben. Dat iedereen na corona de kleinschaligheid gaat omarmen. En met meer oog voor het milieu een duurzame vakantie wil gaan beleven.

Dat vind ik een mooie gedachte, elke klant een duurzame vakantie aanbieden. Maar ik ben ook wel zo reëel om te snappen dat er hele volksstammen zijn die niets liever doen dan een paar keer per jaar het vliegtuig naar Tenerife te pakken om zich over te geven aan het keren en smeren. Die mensen krijg je op geen enkele manier met een op-windenergie-voortgedreven trein op de plek waar ze willen zijn. En een groot internationaal hotel heeft weinig op met het principe van support your locals.

Actief als demissionair reisverkoper
Aan welke knoppen kunnen reisverkopers precies draaien om de vakanties van hun klanten te beïnvloeden op duurzaamheid?

Op dit moment ben ik demissionair reisadviseur. Want D-reizen is nog steeds failliet en ik ben beschikbaar voor een nieuwe job. Maar als ik straks weer in een positie zit om reizen te mogen gaan verkopen, dan zou ik toch voor elke reis ook een duurzaam alternatief willen aanbieden. Dat klinkt best utopisch, maar als iemand het reisgedrag van de consument kan beïnvloeden, dan zijn wij dat wel, de reisverkopers.

Hoe ik dat wil gaan doen, daar ben ik nog niet echt uit. Ik ben daar nooit echt voor opgeleid, dus ik moet het doen met de algemene kennis die ik tot nu toe heb vergaard over duurzaam op vakantie gaan.

Verandering van reisgedrag?
Totdat ik door een eveneens demissionaire collega attent werd gemaakt op een serie cursussen ‘Sustainable Tourism’ van de Wageningen Universiteit. Een mooie en laagdrempelige instap met een gratis versie zonder begeleiding. Met deelname door vakgenoten vanuit de hele wereld. Van Polen tot Peru. Ik koos voor de betaalde en interactieve versie, zodat ik deel kan nemen aan forums, feedback krijg en aan het eind een certificaat ontvang.

Waar en hoe ik mijn vergaarde kennis straks kan gaan gebruiken, is op dit moment nog volstrekt onduidelijk. Maar ik ben vastbesloten om bij elk advies het duurzaamheidsaspect te betrekken áls ik straks weer vakanties mag gaan organiseren. Zorg ik daarmee voor een significant positieve verandering van het reisgedrag van mijn klanten? Dat weet ik niet. Ik hoop het wel.

Maar mocht het tegenvallen, dan weet ik in ieder geval dat ik straks geen onderdeel meer ben van het probleem, maar van de oplossing.

Kees Bikker
Oprichter
 travelkees.nl

Extra advertentie tonen: 
1

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

09-04-21, 08:04
Kees Bikker
25-11-20, 03:11
Copyright Reismedia BV 2021 - Cookieinstellingen