Kees Bikker: Imagoprobleempje

Kees Bikker
6 januari 2021

Erger je je soms ook aan alle aandacht die de horecaondernemers krijgen in het nieuws, actualiteitenrubrieken en talkshows? Waarom lijkt het wel alsof alle kroegbazen en restaurantuitbaters op de sympathie van het gros van de bevolking mogen rekenen? Dit in tegenstelling tot de reisondernemingen die afstevenen op een zo goed als omzetloos jaar. Ik denk dat er geen kroeg of restaurant is die in 2020 een omzet van 10 procent ten opzichte van normaal heeft gedraaid. Maar wordt er teruggeblikt op het afgelopen jaar dan komt de horeca standaard ter sprake als het stereotype slachtoffer van corona.

Wat hebben de reisbureaus en ZRA’s zoal gedaan voor hun klant het afgelopen jaar? Als je het aan Jan met de pet vraagt (daar heb je er best wat van) dan heeft de reiswereld minimaal een imagoprobleempje erbij gekregen. Jan heeft een vakantieloos 2020 achter de rug. Een vakantie die hij zo pak ‘m beet een jaar geleden om deze tijd bij het reisbureau heeft geboekt. Daar heeft hij een voucher aan overgehouden. En dat was het wel zo’n beetje voor wat betreft zijn reisbureau.

En nu we zitten weer in die traditionele donkere dagen. Wat is een mooier moment om nieuwe plannen voor het jaar dat voor ons ligt te maken? Maar Jan heeft potverdikkie nog steeds dat voucher waar hij nog steeds niks mee kan. Politici, virologen en andere helderzienden zijn het nog niet met elkaar eens wanneer Jan weer naar zijn favoriete bestemming kan afreizen.

Jan is slachtoffer van het idee dat reisondernemingen hebben opgevat om vakanties door hun klanten te laten voorfinancieren. Een betaalstroom die werd bedacht om pakketreizen aan de man te brengen. Er zijn nog steeds reisbazen die roepen dat ze de hele boel moeten voorfinancieren, met een heel stelsel van annuleringskosten als extra verdienmodel. Kerosine wordt negen maanden vooruit afgerekend. De reisleiders en hostessen krijgen hun loon voor de zomer al in januari overgemaakt. De bedden voor de zomer moeten in de winter zijn afgetikt anders gaat de concurrent ermee vandoor. Dikke doei.

Wie een beetje rondsurft op internet kan in 2021 zijn hele reis bijna op de pof boeken. Alleen de luchtvaartmaatschappijen vragen direct geld bij de boeking. Om dezelfde ongegronde reden. Want ook voor een vliegtuig zou je pas moeten betalen als die volgetankt, voorzien van een trolley met ontbijtjes en een frisse crew op je staat te wachten (de terugreis wil ik op de dag van vertrek wel gelijk even voorschieten, ik ben de kwaadste niet). Ik heb een idee! Maar ik ben niet de eerste. Toch bij deze alsnog in het kader van never waste a good crisis. Als we het nu eens zo in zouden richten dat iedereen wordt betaald op het moment van geleverde diensten, dan heeft Jan zijn geld in april al terug. Dat kan makkelijk, want het vliegtuig staat toch nog niet klaar, in zijn hotelkamer zitten toch nog andere gasten en zijn hostess met seizoenscontract werkt nu nog gewoon achter de tap in zijn favoriete café op de hoek. Of in het ergste geval als maaltijdbezorger.

Kees Bikker
Oprichter travelkees.nl

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

24-11-21, 11:11
12-08-21, 02:08
09-04-21, 08:04
Kees Bikker
25-11-20, 03:11
Copyright Reismedia BV 2021 - Cookieinstellingen