Kees Bikker: Negatief boekingsadvies?

Kees Bikker
26 oktober 2020

En zo hebben we vorige week alweer officieel het zomerseizoen 2020 afgesloten. We zullen het er nog lang over hebben als alles weer normaal is. Maar normaal? Dat moment lijkt nu nog verder weg dan ooit.

Gaven wij Nederlanders onze koninklijke familie afgelopen week niet massaal een negatief reisadvies? Heel even maakte mijn hart een sprongetje toen ik las dat het regeringstoestel vrijdag 16 oktober richting ‘geel’ Griekenland was vertrokken met het oranjegezin. Yes!, dacht ik. Daar gaan de beste ambassadeurs die de reiswereld zich op dit moment bedenken kan.

Maar het gros van de Nederlandse bevolking, opgehitst door de schandaal-geile Telegraaf, dacht daar toch wel anders over. Helaas blijken verrassend veel van onze klanten linksom of rechtsom dat blaadje toch te lezen. En ook nog serieus te nemen. Waarmee niet alleen een negatief reisadvies aan de oranjes werd afgegeven, maar ook het reizen voor vakantie definitief werd gelijkgesteld met handen schudden en kuchen zonder hand voor je mond. Not done.

Proactieve telefoontjes
Terug op de werkvloer zijn de meeste vouchers nu uitgedeeld, veel vakanties zijn definitief gewijzigd naar de zomer in 2021 en de eerste restituties op de oudste vouchers zijn in gang gezet. Er blijven weinig andere werkzaamheden over dan ‘het in contact blijven met de klant’.

Daarbij schuwen wij geen enkel middel. We organiseren prijsvragen met aantrekkelijke prijzen. De hele voorraad merchandise moet eraan geloven. Er worden de nodige proactieve telefoontjes gepleegd. Niet dat je wat te melden hebt: “Ja, u kunt nog naar Curaçao of Portugal. Maar niet naar Lissabon.”

Welke touroperator komt als eerste met flexibele annuleringsvoorwaarden?
Zelfs onze meest trouwe klant, mevrouw J. te H., gaf na haar derde vakantie naar Curaçao dit jaar aan dat zij intussen het eiland wel zo’n beetje afknalt. Zij heeft alle plekjes al ontdekt. Mevrouw J. hoeft voorlopig dus ook niet meer gebeld te worden om haar volgende vakantie te plannen. Piepend en krakend is de boekingsmachine definitief tot stilstand gekomen en niemand weet wie dat ding wanneer weer aan de praat krijgt.

En terwijl we van TWI kennelijk - tegen beter weten van een aantal touroperators in - alweer de zomergidsen voor het seizoen 2021 ontvangen, mis ik vooral de nieuwe boekingsvoorwaarden die daarbij horen. Welke touroperator geeft als eerste nieuwe annulerings -en wijzigingsvoorwaarden uit? Iets als ‘gratis annuleren tot tien dagen voor vertrek’. EurAm trok al een stuk van het voortouw op dat stuk, maar zij hebben geen pakketreizen.

De eyeopener
Mijn zoon van 17, die in 2021 zijn gymnasiumdiploma wil halen, heeft in 2021 een extra lange zomervakantie voor de boeg. Enthousiast is hij begonnen met het plannen van drie (!) reisjes met wel drie verschillende vriendengroepen. Zoonlief vroeg mij wanneer hij het best kon boeken. Tot mijn eigen verrassing moest ik hem een negatief boekingsadvies geven. Ja, er kan al geboekt worden. Maar het aantal onzekerheden op dit moment is niet te overzien. Dat was wel een eyeopener. Dat je je eigen kind afraadt zijn vakantie bij jou te boeken.

En ik denk dat zo’n beetje heel Nederland daar op deze manier in staat. Misschien dat een pakket hele flexibele boekingsvoorwaarden daar best eens verandering in zou kunnen brengen. Dan gaat heel Nederland misschien weer eens wennen aan het boeken van een vakantie. En, geen onbelangrijk detail: zelfs de Oranjes zouden dan zonder kosten hun reis op het laatst kunnen afzeggen. Wat dan wel een schandaaltje minder zou betekenen voor de Telegraaf.
 

Kees Bikker
Oprichter
travelkees.nl

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Kees Bikker
25-11-20, 03:11
Copyright Reismedia BV 2020