Kees Bikker: Vergeet je jezelf niet te belonen?

Kees Bikker
14 september 2020

Op dit moment lees je van alles over hoe de reiswereld er na corona uit moet zien. Niet meer duizenden toeristen bijeendrijven op het San Marcoplein. Een beter afrekenmodel tussen de reisbedrijven onderling. En weg met de Europese Richtlijn Pakketreizen. Allemaal terecht, maar voor mij is bovenal één ding duidelijk geworden: we hebben onszelf jarenlang behoorlijk slecht beloond. Ik zal dat uitleggen.

Vroeger was de wereld eenvoudig
Vroeger had je Arke, Holland International en Belair. Plus nog honderdzeventig touroperators die we op het reisbureau verkochten. Dat ‘mochten’ we, omdat we een agentuurovereenkomst met ze hadden. Dan kreeg je voor elke reis die je verkocht een mooie commissie van pak ‘m beet tien procent. Met een beetje mazzel kreeg je twaalf. Dat was het loon van de reisagent voor zijn werk: het doorverkopen van een pakketreisje. Op vliegtickets kreeg je negen procent en dan verkocht je altijd nog wel een verzekering erbij.

Van die inkomsten kon je net aan een reisbureau runnen. De wereld was eenvoudig toen. Je moest vooral verstand hebben van je product. En je hoefde het personeel niet al te veel te betalen. Er hing een aura van glamour om het werk in het reisbureau. Reisadviseurs werkten voor een salaris rondom het bestaansminimum en waren al lang blij dat ze een keer per jaar voor de zaak naar Mallorca of Kreta mochten. 

Twintig procent
Maar airlines stopten met betalen van commissies, verzekeringen zijn allang geen vanzelfsprekendheid meer op elke boeking en er zijn touroperators waarvan je een pakketreis voor een commissie van vijf procent mag verkopen. Tijd voor reisbemiddelaars om hun eigen commissie te bepalen. En dat kan makkelijk richting de twintig procent gaan. Er zijn er niet veel die deze marge durven te nemen.

Toch gek, want zo vergeet je jezelf te belonen voor al het werk dat je uitvoert voor de klant. Iedereen die al een tijdje meeloopt weet wat er, van A tot Z en weer terug, bij komt kijken om een reis te boeken. Breng je voor jezelf in kaart hoeveel uur je werkelijk bezig bent met een reisdossier, dan kan je pas eerlijk bepalen wat je verdiensten zouden moeten zijn. Waarom meehollen met de stuntende touroperators? Er is niks mis met uitgaan van je eigen kracht en je toegevoegde waarde. 

Bescheiden zelfbeeld
Jezelf goed belonen is belangrijk. Het zou je ook tegelijk iets van een buffer hebben kunnen verschaffen voor iets als een coronacrisis. Maar reisondernemers zijn opgegroeid met lage CAO-salarissen, voortgekomen uit een marginaal verdienmodel en een veel te bescheiden zelfbeeld. Dat blijkt keer op keer. Ook weer nu de aap uit de mouw komt met het debacle met Reiswerk, ons pensioenfonds. Zelfs voor onze oude dag vergeten we onszelf te belonen. Zijn we er toch weer ingetuind.

Kees Bikker
Oprichter
travelkees.nl

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020