Marlous de Boer: Code blauw!

21 juli 2021

Het jaar 2020 was het jaar van vouchers, van annuleren en omboeken. Vervolgens kwamen de codes, kleurcodes van geel naar oranje en naar rood. Rood werd donkerrood, daarna nagenoeg zwart, zodat we allemaal in een verplichte ademstilte terecht kwamen. Vliegtuigen aan de grond en reisagenten verplichte sabbatical of elders aan het werk. Tijdelijk, of het werd “adieu reiswereld”.

extra add 1ste alinea: 
1

Het reddende vaccin zou 2021 goed gaan maken. Maar in het late voorjaar bleek helaas niets minder waar te zijn. Daar waar we hoopten, op niet weer een knipperlicht situatie, is het toch al snel weer de ‘zomer van de codes’ geworden.

Van rood naar oranje naar geel en weer terug naar oranje. Geel werd weer rood en af en toe kwam er een stoere groene opbloeier tussen de oranje volharders. En intussen de codes rood van noodweer, naar een ramp met rood in nood.

Nog meer kwam de behoefte van de consument om erop uit te gaan. Op naar code blauw; een blauwe zee met blauwe lucht!

Rode hok
Als we niet ver mogen, dan naar de landen rond de Middellandse Zee. De landen met de knusse terrasjes op hobbelige pleintjes, gele surfplanken op een blauwe zee en naar tijm ruikend achterland met rustieke dorpjes. Dorpjes waar het leven zoals altijd doorgaat, daar waar het eigenlijk altijd code geel is, met tradities van generatie op generatie.

Landen waar het ook opeens code oranje is en waar we ons opeens niet meer veilig mogen voelen. Omdat we in ons rode hok moeten blijven, aan de ketting.

Maar we willen juist geel of oranje met veel groen en daar de gele zon van oranje naar rood zien verkleuren. We willen kunnen zeggen "het was goed, morgen weer een dag”.

In sommige landen bedekken we onze schouders uit respect voor de ander, nu doen we af en toe een mondkapje op. Reizen is leven en aanpassen hoort bij het leven. Rekening houden met een ander is toch niet zo moeilijk?

Eigen verantwoordelijkheid
We willen de kleuren zien zoals ze zijn, maar laat het vooral onze eigen verantwoordelijkheid zijn.

Onze professionaliteit is juist nu de uitdaging. Na 18 maanden zijn wij nog meer de experts geworden. Wij kunnen de voors en tegens op een rij zetten voor de klant. Hoe ben je verzekerd? Wat kunnen we betekenen bij hulp en bijstand? Wat als tijdens de reis de situatie verandert?

Juist daar zijn we goed in en laat dat nou net zijn wat onze klant zo graag wil. Vroeger hadden we valutacalculators nodig, grenswisselkantoren en stapels reisboeken. Hoeveel makkelijker ga je nu op reis met slechts een app. Formulieren downloaden op je smartphone en klaar!

Samen knutselen
Doen wij het niet, dan knutselt de klant zelf. Maar samen knutselen is net wat leuker. Ook omdat wij die pernis weten te vinden en omdat wij weten hoe we tot het beste eindresultaat komen van dat werkstuk.

En juist dat hebben we de afgelopen periode wel geleerd; pas als het leed groot is, kom je er sterker uit.

Dus kijk vooral wat er wel is. Een prachtige wereld met zoveel onontdekte plekjes, in Europa of daarbuiten; leef, geniet en ervaar.

Juist die ervaring maakt ons mooie mensen. Na een reis kunnen we onszelf weer resetten. Dan komt weer die frisse blik en zijn we weer wat aardiger tegen elkaar. Dan wordt de wereld weer mooier: code goud!

Marlous de Boer
Persoonlijk reisadviseur bij The Travel Club

Extra advertentie tonen: 
1

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

09-04-21, 08:04
Kees Bikker
25-11-20, 03:11
Copyright Reismedia BV 2021 - Cookieinstellingen