Natasja Hoogstede: Rol die denkbeeldige rode loper uit

15 april 2021

Het doek is dan toch definitief gevallen. Een inkt zwarte dag voor de hele branche. D-reizen is failliet verklaard en meer dan 1100 collega’s zijn hun baan kwijt. Geheel onverwachts sta je op straat. Al snel zie ik op social media de berichten voorbij komen van collega franchisers die zich alweer hebben aangesloten bij een andere partij.

extra add 1ste alinea: 
1

Natuurlijk ben ik blij voor hen, ik begrijp het ook wel dat je dat zo snel mogelijk wilt delen. Vertrouwen geven aan je klant. Maar toch voelt het dubbel, de schrik en het verdriet is nog zo groot voor mijn collega’s.

Maar zo is het leven soms, hard en oneerlijk. Dus ook voor ons breekt er gewoon weer een nieuwe werkdag aan. Wij behoren tot de groep franchisers die zelfstandig zijn en godzijdank niet onder het faillissement vallen. Dus na een kort maar krachtig online teamoverleg hervinden wij onszelf en pakken we de draad samen weer op.

De telefoon gaat. Een vriendelijke mevrouw aan de andere kant van de lijn vraagt mij of ik de optie wil omzetten naar een definitieve boeking. Daar word ik blij van. En wéér een belletje, of wij misschien een poster hebben liggen met een foto van een landschap in Oostenrijk erop.

“Natuurlijk kunt u deze bij ons komen ophalen mevrouw. Ik maak even een afspraak voor u en dan zien wij u morgenochtend wel verschijnen”, hoor ik mijn collega zeggen.

Even later zie ik een klant voorbij lopen, hij tikt even tegen het raam. Deze meneer kwam voorheen regelmatig naast het boeken van reizen, ook even langs voor alleen een praatje. Hij vertelde mij dan over dingetjes in zijn leven waar hij soms tegenaan liep.

Ik zie hem nog binnenkomen, met de schouders naar voren gebogen, een last dragend. Om vervolgens na een gesprekje met mij weer met opgeheven hoofd naar huis terug te gaan. Hij gaf mij zijn vertrouwen en dat heb ik nooit beschaamd. Dus naast een reisbureau functie, zijn wij vaak ook nog een soort ‘buurthuis’ en VVV kantoor ineen. Dat wordt vaak vergeten.

En dan kom ik bij de essentie van dit verhaal. Vertrouwen..

Zorg ervoor dat je dat vertrouwen blijft uitstralen. Rol die denkbeeldige rode loper met bijbehorende champagne voor iedere klant uit. De huidige flexibele boekingsvoorwaarden helpen ons daarmee.

We hebben nog een lange weg te gaan en daar lijkt op het moment maar geen einde aan te komen. Toch moeten we er samen op vertrouwen dat wij met elkaar hoe dan ook die finish gaan behalen.

Natasja Hoogstede is Reisspecialist bij VakantieXperts Bennekom en schrijft regelmatig een bijdrage op deze plek.

Extra advertentie tonen: 
1

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

24-11-21, 11:11
12-08-21, 02:08
09-04-21, 08:04
Kees Bikker
25-11-20, 03:11
Copyright Reismedia BV 2021 - Cookieinstellingen