Pauline Dukker: At Your Service!

1 juli 2021

Vroeger was vliegen een luxe. Het was decadent en zeker niet voor de kleine beurs weggelegd. Het was een reis met een gouden randje; opgepoetst bestek en glazen en de koffer mocht nog gratis mee.

extra add 1ste alinea: 
1

Door de gangen liep een airhostess vol trots met een ‘air’ waar je U tegen zegt. Je voelde je als passagier de koning te rijk, zittend in een echt lederen stoel, waarbij de dikke puro nog in de lucht geblowd mocht worden.

Deze luxe luchtvaartwereld kreeg er ruim dertig jaar geleden een ander soort luchtaanbieder bij. Namelijk de opkomende prijsvechters, zoals Southwest airlines. Deze was de eerste met het aanbieden van het ‘no-frills concept’. Vele airlines volgden dit op, zoals Easyjet, Ryanair en Vueling. Het bleek een gat in de markt en vandaag de dag bestaat de luchtvaartwereld voor zo'n 40 procent aan lowcosters.

Aantrekkelijke prijzen
Alle bijzonderheden die in het vliegticket inclusief waren, zoals gratis alcohol, eten, stoelreserveringen en later ook de ruim- en handbagage, werden niet meer betrokken in de ticketprijs. Deze konden tegen betaling worden toegevoegd aan het basistarief. Op deze manier konden de lowcosters zeer aantrekkelijke prijzen hanteren.

Kan ik zeggen dat de luchtvaart negatief besmet is geraakt door dit soort luchtvaartbedrijven? Nee, want er is vraag naar. Het is bovendien goed om diverse luchtaanbieders te hebben, waar reizigers uit kunnen kiezen.

De reisagenten, daarentegen, kregen er een extra taak bij om de klanten nog beter te informeren over de aankoop van vliegtickets.

Maar voor deze reisagenten heb ik misschien nog wel wat belangrijke tips rondom deze lowcosters om in een goed blaadje bij de klant te komen:

  1. Bied de klant, indien mogelijk, een plaats aan met meer beenruimte. Vooral voor vluchten langer dan 4,5 uur is dit van groot belang voor reizigers.
  2. Geef de klant de mogelijkheid om aangeboden extra’s bij te boeken.
  3. Check ook goed de afstand tussen de aanvlieghaven en de bestemming. Soms ligt de luchthaven ver van de stad. Prijsvechters vliegen vaak op de goedkopere luchthavens, dan zou vliegen met een reguliere airline een betere keuze kunnen zijn.
  4. Als de klant een longhaul vlucht wenst, check of er tussenstops gemaakt worden. In vakantieperiodes zou de vlucht nog wel eens via een andere bestemming kunnen vliegen, met risico’s op vertragingen.
  5. Om zeker te zijn van het betreffende tarief, boek dan bij de betreffende systemen van de prijsvechters om zeker te zijn van het juiste tarief. Het is een realtime systeem, dus kan per seconde fluctueren. Vergeet de kosten van creditcardbetaling niet mee te rekenen.

Je ziet, je kan nog altijd verschil maken in de verkoop van vliegtickets in een pakketreis of als los vliegticket. De klant ziet vaak door de bomen het grote bos niet meer. Doorgrond de werking van prijsvechters zodat je goed in de behoeftes van de klanten kan springen.

Pauline Dukker
Oprichter vakantiecafe.nl en The Travel Stars

Extra advertentie tonen: 
1

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

12-08-21, 02:08
09-04-21, 08:04
Kees Bikker
25-11-20, 03:11
Copyright Reismedia BV 2021 - Cookieinstellingen