
Laten we ervan uitgaan dat er begin volgend jaar een vaccin of medicijn is tegen het coronavirus. We moeten dan in de startblokken staan om te duiken in het frisse, schone water van 2021. We zullen klaar moeten zijn om te knallen, om ervoor te gaan.
Het kost ons reisagenten onnoemelijk veel tijd om boekingen te annuleren of te wijzigen. Zeer ontmoedigend als een land op code oranje of zelfs rood wordt gezet. Dan gaat de deur dicht en zullen we aan de slag moeten gaan om de klant zo goed als mogelijk te helpen.
We hebben in de reisbranche wel vaker zeer zware stormen getrotseerd. Dus we kennen de klappen van de zweep. Zolang het schip vaart, zullen we de tijd die vrij is ongelooflijk goed moeten spenderen. Daar wil ik je graag bij helpen, als je het al niet gedaan hebt. Want het werk gaat door, zelfs als er geen toerist de grens over gaat. Er is nog zoveel uit te zoeken, te finetunen en verbeteren. Misschien vind je een andere manier om effectiever te kunnen werken. Maak er alsjeblieft gebruik van!
Financiën
Neem de vaste en variabele kosten eens onder de loep. Zijn er mogelijkheden om abonnementen, contributies of andere zaken af te sluiten waar je weinig tot geen gebruik van maakt? Kijk eens naar de garantiestellingen. Misschien is het een idee om over te gaan van de SGR naar GGTO, als je uiteraard een specialisme hebt. Het scheelt kosten voor een accountant betreft het opmaken van het jaarrapport.
Juridische zaken
Heb je de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten voor als jouw klanten op reis gaan? Pas je de AVG op de juiste wijze toe en gebruik je in de marketing op de juiste wijze foto- en filmmateriaal? Staan jouw gegevens bij de KvK nog correct? Kijk ook eens goed naar het lidmaatschap betreft de garantiestelling.
Automatisering
Neem de website weer eens goed onder de loep. Er zitten zoveel kanten aan een site. Denk eens aan user experience. Hoe gebruikt de klant de website, wijk jij niet te veel af van het standaard gebruik? Verder is het van belang dat de uitstraling matcht met jouw doelgroep. Check alle interne links en kijk de metatags na per pagina. Geef foto- en videomateriaal namen die SEO-vriendelijk zijn. Neem de inhoud door en let op spellingsfouten of verkeerd zinsgebruik.
Sales & marketing
Kijk eens met een frisse blik naar jouw social media tools. Misschien is het een idee om een soort actie op te zetten, kijkend naar volgend jaar. Jouw naam moet blijven sudderen in de oren van de klanten. Ga jouw contractafspraken eens na met jouw leveranciers. Misschien tijd voor verandering of verbetering.
Organisatie
Als laatste geef ik jou een paar tips over jouw organisatie. Maak een goede en realistische planning tot het einde van het jaar. Goede timemanagement werkt zeer effectief om jouw eigen teugels vast te houden voor jouw bedrijf.
Pauline Dukker
Oprichter vakantiecafe.nl en The Travel Stars
Fotocredit: Esther van der Lecq