Pauline Dukker: Gooi jouw unieke boodschap eruit!

5 augustus 2020

In de marketingwereld word je om de oren geslagen met diverse termen zoals de welbekende USP’s. Dit staat voor Unique Selling Point/Proposition. Een prachtige ferme term om zo kort als mogelijk duidelijk te maken waar jouw unieke eigenschappen liggen betreffend jouw product of dienst.

Waar kun jij verschil maken in de vijver vol concurrentie? Mijn advies: ga de uitdaging aan om een goede USP te ontwikkelen. Geen slap aftreksel van termen als goed bereikbaar, kennis van het product en klantvriendelijk. Dat zijn voorwaarden die je sowieso goed op orde moet hebben. Stap verder en gebruik je creativiteit. Jij, als reisagent, kan zoveel verschil maken tussen het aanbod van alle andere reisagenten, als je maar weet hoe het spel kan worden gespeeld. Er bestaat een eenvoudig proces om je op weg te helpen naar het verschil.

Stap 1: Bepaal doelgroep
Vraag jezelf eerst af wie jouw doelgroep is. Jouw gehele marketingacties staan of vallen met jouw doelgroep. Durf jouw doelgroep af te bakenen, maar ook af te stoten. Ik heb voor mijn bedrijf Vakantiecafe.nl mijn doelgroep omschreven als de groep van 45-plussers, tweeverdieners met oudere kinderen, die het huis bijna of al uit zijn.

Stap 2: Bepaal producten en bestemmingen
Je bent reisagent, wat niet betekent dat je alle bestemmingen en soorten producten wil of kan verkopen. Kijk eens goed naar jouw product. Waar heb jij de kennis zitten en het plezier om dit te verkopen en bovenal, zit er nog een interessante winstmarge op het betreffend product. Kijk ook eens of het überhaupt nog de moeite waard is om aandacht aan het product te geven voor verkoop. Misschien zijn losse reisonderdelen niet meer interessant om door jou, als reisverkoper, aan te bieden. Durf keuzes te maken en te her-selecteren.

Stap 3: Merk en product
Als je jouw doelgroep en productkeuze goed in kaart hebt gebracht, maak dan een lijst van alles wat jouw merk en product anders maakt. Wees daarbij heel specifiek. Zoek bij jouw klanten die pijnpunten waar jij ze bij kan helpen. Denk aan een zonbestemming. Mensen met de winterblues kunnen zienderogen opknappen door een fijne zonnige strandvakantie.

Stap 4: Onderzoek concurrenten
Doe vervolgens een onderzoek naar jouw concurrenten. Wie zijn ze en hoe omschrijven zij hun USP’s? Zijn er punten die zij hebben laten liggen? Kijk bijvoorbeeld eens naar hetzelfde product bij jouw concurrenten. Je kan het op een totaal verschillende manier positioneren. Zo kun je een zonvakantie naar Marbella op kwaliteit bekijken en de beste horeca of verhuurbedrijven belichten. Kom los van de tunnelvisie, waar iedereen zo vast in zit.

Stap 5: Analyse kenmerken
Ga vervolgens jouw unieke kenmerken onder de loep nemen. Passen ze bij de onvervulde behoeften van jouw doelgroep? Waar kan jij die oplossingen bieden, die de concurrent net niet biedt. Je zult versteld staan dat deze manier van werken uiteindelijk zijn vruchten zal afwerpen voor jouw bedrijf. Zo creëer je een win-winsituatie, voor jou als reisagent en voor jouw hulpbehoevende klant.

Stap 6: Selectie USP
Zet alle informatie die je verzameld hebt op een rijtje en selecteer die betreffende elementen, die samen de krachtigste USP vormen.

Stap 7: Uitvoering USP
Als laatste stap kijk je hoe je deze USP toepast in jouw bedrijf. Pak het grondig aan en laat deze goede punten in diverse vormen terugkomen in jouw bedrijfsbeleid. Bijvoorbeeld op jouw website, in nieuwsbrieven, tijdens presentaties, bij contact met jouw klanten en niet te vergeten op social media.

Ik wens jou, als unieke reisagent, heel veel succes met jouw unieke en mooie USP uitvoering!

Pauline Dukker
Oprichter vakantiecafe.nl en The Travel Stars

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020