Sigrid de Vries: Risico’s van maatwerk

28 oktober 2021

Na bijna 1,5 jaar Covid-19 ellende, leek het mij tijd om mijn manier van reizen boeken eens kritisch onder de loep te nemen. Niet dat ik voorheen zomaar wat deed en onnodig veel risico nam, maar zelf een vakantie in elkaar fabrieken, zoals ik dat noem, daar draaide ik mijn hand niet voor om. Maatwerk was en is mijn specialisatie. En tussendoor een kant en klare pakketreis, graag! Lekker makkelijk inboeken en door!

extra add 1ste alinea: 
1

En toen werd het maart, april 2020 en moesten de eerste reizen er uit of omgeboekt worden. Dat leverde wel een aantal buikpijnmomenten op. Je bent op dat moment erg afhankelijk van de coulance en flexibiliteit van de leverancier. Gelukkig viel de schade voor mij erg mee. Ik heb helaas ook wel verhalen gehoord van collega’s die minder geluk hadden en het niet gered hebben zelfs.

Sinds mei dit jaar kwam alles weer een beetje op gang en had ik inmiddels bedacht dat ik voorlopig alleen pakketreizen zou boeken. Geen risico en dan maar even wat minder verdiensten, ik was allang blij dat ik weer in actie mocht komen.

Dan toch maar weer zelf samenstellen
Maar gaandeweg liep ik wel tegen dingen aan. Een wintersportreis met de slaaptrein, een luxe familie villa met vluchten en autohuur, korte zonvakanties en nog veel meer. Reizen die niet of maar deels onder te brengen waren bij een touroperator. Wat nu? Dan toch maar weer zelf samenstellen.

En dat valt eigenlijk reuze mee. Gewoon goed kijken waar je vluchten met de mogelijkheid tot wijzigen en zelfs annuleren kunt boeken, je accommodaties kunt reserveren die tot een paar dagen voor aankomst kosteloos te annuleren zijn en bij de zonnige autoverhuurder mag  je zelfs tot 4 uur voor aankomst zonder opgaaf van een reden de auto er uit halen.

Daarmee loopt de klant maar ook jijzelf weinig risico. En communiceer dit duidelijk naar je klant, wat de voorwaarden zijn en waarom je dit zo op hun verzoek hebt samengesteld.

Nieuwe bedrijfsvoering
Trouwens, bij touroperators zie je ook steeds meer afwijkende voorwaarden als er bijvoorbeeld lijndienstvluchten inbegrepen zijn. En nu hoor ik je denken; wat als er dan ter plaatse iets mis gaat? Dan los ik dat op zoals ik dat altijd  doe. Aswolken, aardbevingen, oorlogen, bosbranden, ja bijna alles heb ik al voorbij zien komen de afgelopen 37 jaar in de reiswereld en geen klant is ooit ergens blijven staan!

Uiteindelijk heeft de coronacrisis mij dus min of meer gedwongen om mijn bedrijfsvoering eens opnieuw te bekijken en dat is alleen maar goed lijkt mij. Dus met een frisse blik ga ik weer verder met wat ik het allerliefste doe, reizen boeken! Met een mooie mix van maat- en pakketreizen.

Sigrid de Vries
The Travel Club Akkrum-Nes

Extra advertentie tonen: 
1


Nu eerste half jaar gratis

...in deze december feestmaand benadrukken we graag hoe essentieel het is om u van betrouwbare berichtgeving over de luchtvaart- en (zaken)reisindustrie te voorzien. Dat doen we al bijna 22 jaar lang, 24/7. Help ons om dit te kunnen blijven doen door middel van een bescheiden bijdrage. Word nu member en ontvang het eerst halfjaar gratis toegang tot onze websites en tevens ontvangt u 12 maal per jaar het dikke en bekroonde Luchtvaartnieuws Magazine.

Na het eerste jaar leest u Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl en Luchtvaartnieuws Magazine al vanaf €5 per maand.

Klik hier om member te worden. Of steun ons eenmalig als begunstiger

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

25-11-22, 10:11
17-10-22, 10:10
02-02-22, 02:02
24-11-21, 11:11
12-08-21, 02:08
Copyright Reismedia BV 2022 - Cookieinstellingen