Bas Hillebrand: Jezelf opnieuw uitvinden

Bas Hillebrand
7 oktober 2020

“Het is nu vooral een kwestie van de crisis proberen uit te zingen totdat er een vaccin is”, hoorde ik laatst iemand zeggen. Dat klonk me wat fatalistisch in de oren. Natuurlijk is het te hopen dat we snel een vaccin krijgen en natuurlijk zal dat de nodige problemen in de reissector (en de rest van de maatschappij) oplossen. Maar ik denk dat er meer nodig is dan een vaccin. Daar zijn twee redenen voor.

Ten eerste helpt een vaccin wel bij het oplossen van de coronacrisis, maar we weten intussen ook dat deze crisis naar alle waarschijnlijkheid niet eenmalig is. Eigenlijk wisten we dat al langer: virologen en epidemiologen waarschuwen al enkele decennia dat in onze huidige maatschappij dit soort uitbraken steeds waarschijnlijker worden. Kortom, Covid-19 zal niet het laatste virus zijn en de reissector zal zich daarop moeten gaan voorbereiden.

Ten tweede is het zeer goed mogelijk dat de crisis de markt structureel verandert. Ja, met de komst van een vaccin zullen de toeristen ook weer komen, maar het is nog even de vraag in welke mate en hoe snel. Het lijkt erop dat de crisis sommige reizigers aan het denken heeft gezet. Ik denk bijvoorbeeld dat grote bedrijven die aangegeven hebben om drastisch te willen knippen in hun zakelijke reizen, dat ook na de crisis doen. Maar niet alleen klanten, ook andere partijen kijken door de crisis anders naar toerisme. Overheden, belangengroepen en de maatschappij in het algemeen stellen vragen bij de toegevoegde waarde van de reissector, zeker als er belastinggeld naartoe gaat. Is dit niet het moment om afscheid te nemen van de uitwassen van het massatoerisme? Kortom, de crisis heeft vragen over de legitimiteit van de reissector extra prominent gemaakt en die vragen zijn niet weg met de komst van een vaccin.

Alleen wachten op een vaccin lijkt dus niet voldoende: dit is de tijd om toerisme opnieuw uit te vinden.

Bas Hillebrand
Professor of innovation in tourism Nyenrode Business Universiteit

Deze column verscheen in de oktober-editie van Reisbizz. Bestel een los exemplaar of neem een voordelig abonnement.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020