Branche als Bataviastad...

26 januari 2020

Als in de loop van december de boekingen op gang komen voor het zomerseizoen, laten de marketeers van de reisbranche zich niet van hun beste kant zien. Sinds jaar en dag is totale prijsafbraak het enige verkoopargument dat telt. Als de consument de prikkel voelt om zijn zomervakantie te gaan boeken, vliegen de kortingen hem meteen ongevraagd om de oren.

 

Outletsfeer
De onderlinge concurrentie tussen de (grote) touroperators is één grote wedstrijd om de laagste prijs. Niet alleen vanwege de beste ranking op de vergelijkingssites, maar zeker ook in de televisiereclame en advertenties in de papieren media. Er wordt een outletsfeer gecreëerd als ware de reisbranche niets anders dan een grote Bataviastad met kortingen op kortingen.

Geen robot
Tot de ‘reisbranche’ behoort ook de reisretail, die aan dat kortingsgeweld echter een gruwelijke hekel heeft. De prijzenoorlog ontneemt het zicht op wat er werkelijk van waarde is. Dat zijn de deskundigheid van het advies en de humane service van A tot Z op een vertrouwd adres, waarop je niet hoeft te bewijzen geen robot te zijn.

Zonkorting
De prijsstrijd is overigens al tientallen jaren aan de gang. De reisaanbieders jagen elkaar op, terwijl de flinterdunne marges eigenlijk niet bestand zijn tegen de regen van kortingen. Voor minder dan tweehonderd euro naar Zuid-Europa met zomaar nog een ‘zonkorting’ – hoe bedenk je het - van 50 euro en aanbetalen hoeft ook al niet meer.

Gelukkig voor de grote touroperators blijken veel bestemmingen rond de Middellandse en Rode Zee steeds vaker bereid om (forse) bedragen te betalen als een serie chartervluchten hun bedden komt vullen.

Ik heb niet de illusie dat de prijzenoorlog ooit verdwijnt. Die is niet te winnen en dwingt vrijwel iedereen om er aan mee te doen. Eigenlijk zonde van het geld, want de consument boekt toch wel daar is geen prijzenslag voor nodig.

Jan Lokhoff
[email protected]
 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

31 jan 2020 - 15:15
26 jan 2020 - 16:45
20 jan 2020 - 14:34
16 jan 2020 - 15:55
11 jan 2020 - 08:26
29 nov 2019 - 11:55
10 nov 2019 - 16:50
1 okt 2019 - 11:53
24 sep 2019 - 10:06
9 sep 2019 - 13:18
5 aug 2019 - 13:37
29 jul 2019 - 13:44
22 jul 2019 - 11:19
8 jul 2019 - 12:00
27 jun 2019 - 13:53
18 jun 2019 - 11:18
11 jun 2019 - 09:21
4 jun 2019 - 09:30
21 mei 2019 - 15:45
Copyright Reismedia BV 2020