Denk groot en sell nou toch op

8 maart 2019

Een reisverkoper mag nooit een klant onderschatten en al helemaal niet meteen gaan denken dat zijn budget laag, zeg maar van zijn niveau is. Denk altijd groot en sell up!Twee anekdotes. De eerste komt van Silverjet eigenaar Rob Bremer die smakelijk vertelde van een man die in een vale overjas het reisbureau binnenstapte en vroeg of het “meissie’ een leuke reis voor hem en zijn vrouwtje kon boeken. Het ‘meissie’ ging meteen op de goedkope toer – de overjas was nogal versleten – en kwam met een all-inclusive van Corendon op de proppen. Inderdaad, heel goedkoop. Maar wat bleek?

De overjas wilde zijn meissie verwennen want was er straks 25 jaar mee getrouwd. Was weliswaar middenstander, maar van drie zeer goed lopende zaken, ging zelden op vakantie, maar wilde nu wel eventjes uitpakken. Toen dat eenmaal duidelijk werd verscheen er uiteindelijk een schitterende cruise in zo’n luxe stateroom-suite op de balie om de gewenste verwennerij gestalte te geven. Ongeveer 25 keer de prijs van die all-inclusive…

Autootje
De andere hoorde ik ooit van Hans Knottnerus, managing director van Sunny Cars. Hij was eens op een reisbureau om een prijs uit te reiken en raakte bij toeval in gesprek met een mevrouw die er net een golfvakantie voor z’n viertjes naar de Algarve had geboekt. Plus een Sunny-car. Hartstikke leuk, toch, maar wat bleek? Het ging om een klein Fordje en na eventjes doorvragen bleek het viertal ook nog eens vier golftassen mee te nemen… Moet ik verder schrijven? Nou ja, bij de verkoop van de golftrip was er gekozen voor een nogal dure 5-sterren acco en daardoor had de verkoopster – kennelijk uitgegaan van haar eigen vakantiebudget - geen duurdere huurauto willen adviseren. Hoe dom kan je zijn?

Uiteindelijk bleek mevrouw zelf in een Volvo XC90 te rijden en wilde die – uiteraard - ook op Faro ontvangen. Ze had niet opgelet welke auto ze precies had gehuurd. Eind goed, al goed en in beide gevallen was uiteindelijk de klant super tevreden en de commissieverdiensten sky-high!

Jan Lokhoff
[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019