Eugenie Engelbracht: Kracht

28 juli 2017

Jak! Word ik op de laatste dag van mijn vakantie wakker met het nieuws over de aardbeving voor de kust van Kos en Turkije. Ik spring mijn bed uit en bel direct met onze redactie voor het laatste nieuws. We plaatsen snel een update op onze sites en sturen een nieuwsbrief uit, want iedereen wil maar één ding: actuele informatie.

Reisorganisaties, airlines én reisagenten boren al hun kanalen aan om te achterhalen hoe het met hun klanten is. Terwijl ik berichten tik, volg ik met gespitste oren op de achtergrond het NOS-journaal en schalkt uit mijn laptop de radio met ‘Kos-nieuws’. Daarna surf ik op Twitter en Facebook rond naar nóg meer updates.

De kracht van snel handelen én social media werd weer eens te meer duidelijk. Waar reisorganisaties nog zaten te wachten op info van hun reisleiding ter plaatse, hadden veel reisagenten al één-op-één contact met hun klanten gehad. Via Facebook, what’s app, sms of gewoon de telefoon. Zo gaat dat. Reisagenten ontvingen de info uit eerste hand en déden daar ook iets mee, zo bleek. Delen!

Ik vond het mooi om te zien dat de retail via de Facebook-pagina van Thomas Cook vragen aan elkaar stelde, updates over wel of niet getroffen acco’s gaf en elkaar blééf informeren. Soms tot diep in de nacht. Collegialiteit met een hoofdletter C noem ik dat. Daar mogen we, ondanks alle ellende en de vele discussies over de (beperkte) informatie-voorziening, met z’n allen trots op zijn!

Eugenie Engelbracht,
hoofdredacteur
[email protected]

 

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019