Geen schok zoals bij Arke-Holland International

25 augustus 2019

De reisbranche stond op zijn kop toen bekend werd dat Holland International en Arke zusjes werden, nadat in Duitsland Arke-moeder TUI de ouder van Holland International (ITS) had overgenomen. We leefden in 1995 en internet speelde nog geen enkele rol.

Twee zakelijke aartsvijanden, ook nog eens de nummers 1 en 2 van Nederland broer en zus, daar lag met name de reisagent van wakker. Het personeel van beide bedrijven ook, trouwens. Het was toch de Randstad elite die opeens het gewone volk uit het Oosten over de vloer kregen. Die schok dreunde nog heel lang na, ook al omdat de kantoren in Rijswijk en Enschede gehandhaafd bleven (het plan voor één nieuwe, centrale vestiging halverwege sneuvelde – de Randstedelingen wilden die uiteindelijk niet).

Het zou nog lang onrustig blijven tussen de bloedgroepen. De rust is uiteindelijk geheel neergedaald onder het huidige management en de introductie van het universele merkt TUI, al blijft het merk Kras een vreemde eend in de bijt.

Sunweb en Corendon
Over een paar maanden zal de Europese Commissie vrijwel zeker de voorgenomen overname door moeder Triton van de Sundio Group van Corendon goedkeuren. Als je kijkt naar de alsmaar groeiende toeristische grootmachten in Europa en de wereld, snap je eigenlijk niet waarom dat fiat niet veel eerder kan worden gegeven.

Overigens ligt de reiswereld er in het geheel niet wakker van. Iedereen gunt het Atilay Uslu, Steven van der Heijden en investeerder Bas Rasker (ex-eigenaar en grootmaker van Zoover). Dat komt natuurlijk ook omdat Sunweb sowieso een 100% directseller is en Corendon grotendeels (met D-reizen als veruit grootste reseller). Er gaat dus voor de reisretail vrijwel niets veranderen. Hooguit moet D-reizen zich zorgen gaan maken, maar die kan natuurlijk terugvallen op de touroperator van haar Duitse moederbedrijf.

De reistail blijft er rustig onder. Ze raakt ook niet echt onder de indruk met wat er rond Thomas Cook gebeurt. Dat financiële spel speelt zich buiten onze landgrenzen af en het alternatief gaat al dagelijks over de toonbank. Dynamic packaging stelt de retail in staat grotendeels op eigen benen te kunnen staan. Dat en zolang TUI hier de reisretail blijft koesteren, zorgt voor veel rust, ook al omdat er nog voldoende middelgrote touroperators acteren en veel specialisten betrouwbare partners zijn.

Jan Lokhoff
[email protected]

 

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

9 sep 2019 - 13:18
5 aug 2019 - 13:37
29 jul 2019 - 13:44
22 jul 2019 - 11:19
8 jul 2019 - 12:00
27 jun 2019 - 13:53
18 jun 2019 - 11:18
11 jun 2019 - 09:21
4 jun 2019 - 09:30
21 mei 2019 - 15:45
9 mei 2019 - 10:05
29 apr 2019 - 10:29
15 apr 2019 - 13:34
26 mrt 2019 - 16:55
8 mrt 2019 - 13:10
25 feb 2019 - 10:41
3 feb 2019 - 12:36
24 jan 2019 - 10:34
16 jan 2019 - 14:43
11 jan 2019 - 11:31
Copyright Reismedia BV 2019