Googleranking een wetenschap?

5 augustus 2019

Wat doet een mens aan de vooravond van zijn vakantie in Nederland als het rotweer is? Daar hoef ik geen onderzoek naar te laten doen. Er zijn namelijk maar twee opties: of hij koopt een extra paraplu, of hij snelt achter zijn PC naar Google om te kijken of de zon ergens nog te boeken is.

Wat doen touroperators in diezelfde omstandigheden? Ze grijpen naar hun portemonnee om hoge schermposities bij Google in te kopen. Want als mensen gaan zoeken, willen ze gevonden worden. En wie na een zoekopdracht bovenaan de schermpagina verschijnt, maakt de meeste kans. Of ze scoren redelijk hoog door hun vindbaarheid via de content te optimaliseren. Als die goed is scoren ze hoog op het scherm bij de hits, maar altijd lager dan de ‘plaatskopers’.

Ik nam zondag 4 augustus een proefje op de som. Rotweer, vooral daags ervoor en van verschillende touroperators hoorde ik dat er fors last-minute werd geboekt. Ik googelde naar ‘Lastminute vakantie’ en ‘Zonvakantie’.

Top 10
‘Lastminute’ lijkt een vakterm, maar is inmiddels wel ingeburgerd als aanduiding voor een vakantie die je op het laatste moment, vlak voor vertrek kunt boeken, desnoods zelfs op de dag van vertrek. Wie heeft hiervoor de beste schermposities ingekocht, of staat vanwege een prima SEO-beleid in de buurt van de top? Dat blijkt Neckermann te zijn. Bij ‘Zonvakantie’ heeft PrijsVrij de meeste euro’s neergeteld om bovenaan te staan. De volledige Top 10’en (betaald en organisch):

Lastminute: 1. Neckermann, 2. PrijsVrij, 3. Sunweb, 4. VakantieDiscounter, 5. TUI, 6. Corendon, 7. D-reizen, 8. VakantieDiscounter, 9. Vakanties.nl, 10 PrijsVrij.
PrijsVrij en VakantieDiscounter halen dus twee keer de Top 10 om naar bezoekers te lokken.

Zonvakantie: 1.PrijsVrij, 2. VakantieDiscounter, 3. Sunweb, 4. Neckermann, 5. TUI, 6. Corendon, 7. VakantieDiscounter, 8. KRAS, 9. D-reizen, 10. Sunweb.
Ook op deze pagina van Google weer twee dubbele top 10’ers. Helemaal onderop op het eerste scherm stuit ik nog op Suntip van Pelikaan Reizen en De Jong Intra Vakanties. Volgens de Google-wetten maken die echter weinig kans op die plek zo.

Telkens anders
Er is echter geen peil op te trekken. Zoek je namelijk nog een keer op dezelfde wijze dan is de ranking weer anders. Elke search zie ik andere namen verschijnen op andere plaatsen. Je moet dus kennelijk niet alleen een topranking kopen, maar ook verstand hebben van het moment waarop je die wilt effectueren. Of ben ik de tweede en latere keren minder interessant. Zo van ‘die hebben we al gehad’?

Als Googlesearch en –ranking studierichtingen worden, teken ik als eerste in. En ik vermoed niet als enige reismens in de collegezaal te zitten…

Jan Lokhoff

[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

1 okt 2019 - 11:53
24 sep 2019 - 10:06
9 sep 2019 - 13:18
5 aug 2019 - 13:37
29 jul 2019 - 13:44
22 jul 2019 - 11:19
8 jul 2019 - 12:00
27 jun 2019 - 13:53
18 jun 2019 - 11:18
11 jun 2019 - 09:21
4 jun 2019 - 09:30
21 mei 2019 - 15:45
9 mei 2019 - 10:05
29 apr 2019 - 10:29
15 apr 2019 - 13:34
26 mrt 2019 - 16:55
8 mrt 2019 - 13:10
25 feb 2019 - 10:41
Copyright Reismedia BV 2019