Gratis adverteren in de krant...

20 januari 2020

Nog niet zo lang geleden deed ik een rondje dagbladen om te achterhalen wat voor business model zij hanteren bij lezersreizen. Vooral in de weekendmagazine van de kranten tref je ze om de haverklap aan. Notoire gebruikers zijn Kras/TUI, VCK Cruises, Incento, SNP Reizen en Corendon. Geen enkele krant wilde openheid van zaken geven. In De Volkskrant stond het kort geleden opeens in een column van Jean-Pierre Geelen te lezen…

Niet hoeveel boekingen een lezersreis oplevert, maar wel wat de krant ervoor vraagt. Geen advertentietarief, maar een commissie van 10 procent van de reissom. Feitelijk adverteert de touroperator dus gratis, althans zonder out op pocket kosten. Ik neem overigens gemakshalve maar aan dat alle kranten op deze manier te werk gaan. Dit affiliate model loont dus kennelijk, want lezersreizen zijn nog steeds populair.

Ook in het ‘suffertje’?
Waarom, vraag ik me dan af, nemen ZRA’s en reisbureaus geen contact op met hun lokale (week)krant, meestal een ‘suffertje’ genoemd? Die worden redelijk gelezen. Bij een touroperator is vast wel een samenwerkingsvorm te regelen(50/50?), of anders stel je zelf een reis samen. Het proberen waard.

Redacteur als dealmaker…
Wat me wel verbaasde van de Volkskrant is dat daar de reisredacteur zelf aan de slag moet om bij zijn reisreportage (gesponsord) een geschikte touroperator voor een lezersaanbieding te vinden, toch niet echt het werk voor een dagbladjournalist, laat staan eentje van de Volkskrant, lijkt mij. Daarmee komt de onafhankelijkheid van de betrokken journalist wel erg onder druk te staan.

Helaas geen aantallen
Het is me niet gelukt om bij een van de kranten het aantal boekingen op een lezersreis te horen. Maar kennelijk zijn de cijfers goed genoeg, want ze blijven onverminderd populair.

Jan Lokhoff
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020