Ingmar Bruinsma: Wie betaalt, bepaalt

Ingmar Bruinsma
9 november 2020

Eerder schreef ik over de scheve machtsverhoudingen in affiliateland. De adverteerder bepaalt immers zelf of hij sales goedkeurt en dat is een krachtig wapen; zo werd tijdens de coronaperikelen behoorlijk pijnlijk duidelijk.

Zo hebben we met onze traveldeal-website TravelClown in de periode tussen kerst 2019 en eind februari 2020 voor een flink bedrag aan vakanties voor onze partners verkocht. Al in april werd duidelijk dat een van onze adverteerders er niet over peinsde om de open facturen van het affiliatenetwerk te gaan betalen.

We hebben ‘t over een bedrag van zo’n 8.000 euro aan commissie, ruim 200.000 euro aan verkochte reizen. Zelfs voor de gemiddelde reisagent een flink bedrag. Navraag bij concullega’s leert me dat we bij lange na niet de enige zijn. Een grove optelsom brengt me bij tientallen publishers die nog een totaalbedrag van ettelijke tonnen open hebben staan.

Inmiddels is de winter in aantocht en is er nog altijd niets afgetikt. Pijnlijk; want de meeste publishers zijn kleine MKB’ers die geen gebruik kunnen maken van hulp of kredietfaciliteiten.

Juridisch getouwtrek
Dat brengt me bij het laatste deel van de driehoeksverhouding; als publisher heb je geen enkele juridische kracht. De juridische overeenkomst bestaat namelijk tussen adverteerder en netwerk en niet tussen adverteerder en publisher.

De coronacrisis heeft namelijk pijnlijk duidelijk gemaakt hoe scheef de machtsverhoudingen liggen. Als publisher heb je eigenlijk niets te melden en zul je keuzes van je broodheer, de adverteerder, moeten slikken.

Bij onvrede rest je het beklag bij het netwerk en deze kan, mits zij dat aandurven, actie ondernemen. Meestal gebeurt dit overigens niet: de adverteerder kan immers overstappen van netwerk. Behoud van business en het belang van de publisher is een koord waarop het lastig dansen is.

Bijna kerst
Inmiddels komt de kerst eraan en is er nog geen euro van de open vordering betaald. Wel blijft het vanuit het affiliatenetwerk muisstil en geeft ook de adverteerder wisselende signalen af. Het gebrek aan communicatie van beide partners en perspectief op de langere termijn hakt er behoorlijk in bij de meeste publishers. Pijnlijk.

Angst voor represailles
Het zal je vast zijn opgevallen dat er geen namen of rugnummers genoemd worden. De reden? Als publisher leef je in een angstcultuur waarbij het pleasen van je adverteerder essentieel is; stap je op de lange tenen? Dan kan het zomaar einde samenwerking zijn; met alle financiële impact tot gevolg.

En natuurlijk hoop ik op een kerstcadeau; dus speel ik het spelletje voor nu nog heel even mee.

Ingmar Bruinsma
Deze column verscheen in de november editie van Reisbizz Magazine. Bestel een los exemplaar of neem een voordelig abonnement.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020