KLM: er is meer te verdienen...

8 juli 2019

Luchtvaartmaatschappijen verdienen jaarlijks miljarden door hun ticketprijzen tot op het bot uit te kleden en van alles en nog wat tegen opslagen te verkopen. Van stoelreservering tot koffer, van exit row-seat tot comfort class, de kassa rinkelt er extra door. Je hoeft (nog) niet te betalen voor het inchecken of toiletbezoek aan boord, zoals Ryanair ooit eens opperde om publiciteit te trekken

Onlangs leverde een stedentripje met de KLM naar Lissabon een paar ervaringen op, waardoor ik de jubilerende maatschappij een paar tipjes kan geven.

Ik vloog met mijn vrouw en dan wil je uiteraard naast elkaar zitten, waarbij ik comfortstoelen voor ogen had. Met die wens stuit je op het probleem dat je pas een stoel kunt reserveren nadat je een ticket, of in mijn geval een KLM-package van Airtrade hebt geboekt.  Dat deed ik tien dagen voor vertrekdag 1 juli en tot mijn schrik bleek de voorste helft van de Boeing 737 al helemaal vol te zitten. Geen business en geen comfort meer dus. Hetzelfde gold voor de terugvlucht op 6 juli. Ook geen stoelen bij een nooduitgang meer naast elkaar te boeken. Dat is jammer, maar er toch twee gereserveerd á 15 per stoel per euro per vlucht. En d’r ook tegen betaling een ruimkoffer bij gedaan.

Meevaller

Een paar dagen voor vertrek stuurt de KLM een mailtje met het verzoek handbagage trolleys ook in te checken omdat het toestel helemaal vol zit, waardoor er problemen kunnen ontstaan.

Tegenvaller

Op Schiphol met die ene grote koffer en mijn trolley in de (lange) rij om deze zelf via de drop-off op de band te zetten. Eenmaal aan de beurt, gaat het mis. De trolley wordt niet geaccepteerd; de display verordonneert me daarmee naar een bemande balie te gaan. Weer in de rij dus en dat is irritant. De reden is dat het systeem een gratis drop-off kennelijk niet kan registreren. Lijkt me makkelijk oplosbaar.

Voorste rij vrij

Mijn vrouw en ik stappen om het gedrang te vermijden als laatste het vliegtuig in. Tot mijn verbazing is de eerste rij in de businessclass leeg. Ik vraag de purser de prijs (toeslag 118 euro pp) en koop de upgrade. Ik blijk ze even later met mijn gespaarde FD-miles te kunnen betalen. Heel relax.

Mijn tip is om voor het boarden om te roepen dat er last-minute upgrade-stoelen beschikbaar zijn, al is een persoonlijke benadering vooraf (of tijdens het wachten voor het instappen) via mail, WhatsApp of sms natuurlijk het meest effectief.

Ik zit soms op (ICA) vluchten waarop economy eivol zit en er voorin half leeg gevlogen wordt. Slechts één keer zag ik een KLM-purser op een ICA-vlucht op zijn iPad de mijlenvoorraad van ingestapte passagiers checken om vervolgens de grootbezitters achterin te benaderen met de mogelijkheid van een upgrade.

Terugvlucht

Daags voor de terugvlucht ga ik naar KLM.com om in te checken en al doende zie ik de invitatie om een upgrade te kopen naar businessclass voor € 81,90 pp. Wat in Nederland niet kon, lukt kennelijk in Portugal wel.

Van drop-offen is op de Lissabonse luchthaven geen sprake. Je checkt gewoon bij de balie in, ondanks de aparte ‘lane’ daar naartoe voor vooraf ingechekten. Daar moet je echter als businessclass passagiers niet voor het lint gaan staan, want dat betekent wachten tot de hele meute van Sky Priority-passagiers (heel verwarrend) is ingecheckt. De grondstewardess van dienst checkt trouwens zonder een vraag te stellen onze trolley in en print de boardingpasses uit, terwijl die al op mijn iPhone staan.

Jan Lokhoff

[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

8 jul 2019 - 12:00
27 jun 2019 - 13:53
18 jun 2019 - 11:18
11 jun 2019 - 09:21
4 jun 2019 - 09:30
21 mei 2019 - 15:45
9 mei 2019 - 10:05
29 apr 2019 - 10:29
15 apr 2019 - 13:34
26 mrt 2019 - 16:55
8 mrt 2019 - 13:10
25 feb 2019 - 10:41
3 feb 2019 - 12:36
24 jan 2019 - 10:34
16 jan 2019 - 14:43
11 jan 2019 - 11:31
6 jan 2019 - 14:53
2 jan 2019 - 10:59
24 dec 2018 - 08:59
13 dec 2018 - 11:34
Copyright Reismedia BV 2019