Marcel Baltus: I am the greatest!

28 juli 2020

Sportliefhebbers zullen direct weten dat de titel refereert aan praatjesmaker Muhammad Ali, oftewel de Amerikaanse bokser Cassius Clay. Een bluffer en patser die met zijn grootspraak en uitspraak ‘I am the greatest’ de media om zijn vingers wond.

Ik moest daaraan denken toen ik de afgelopen week een beetje moe werd. Moe van de nieuwskolommen, iets wat mij als nieuwsfreak maar zelden gebeurt. Reden van deze malheurstemming? Dat altijd maar weer dezelfde spelers in de reisindustrie in de media aangehaald worden. Corendon, TUI, KLM, ANVR, Schiphol… ze waren niet van de buis te slaan en vulden menig krantenkolom in de afgelopen crisismaanden.

Want het gaat maar al te vaak op: de grote boys hebben het voor het zeggen in de pers. Dat geldt niet alleen voor de reissector, maar voor iedere bedrijfstak. Bestaat de reisindustrie dan louter uit giganten? Nee, jij en ik weten wel beter, het tegendeel is waar. Ze bestaat voor 95 procent uit kleine ondernemers en zzp’ers. Het is de pers die dat niet weet, die weet vaak niet eens het verschil tussen een reisbureau en een touroperator.

Bobo’s
Let wel, ik verwijt de bobo’s van bovengenoemde organisaties niets. Integendeel, hulde voor hun niet aflatende pr-strijd om de coronavoucher uit de doeken te doen, uiteen te zetten hoe zwaar de reissector getroffen is, hoe we er met zijn allen straks weer bovenop moeten komen. Niets dan lof. Ik zie Steven van der Heijden als ideale staatssecretaris van Toerisme wanneer hij volgend jaar als baas van Corendon stopt.

Nee, mijn gram betreft de media. Nieuwsredacties hebben een paar telefoonnummers in hun mobieltjes onder de T van Toerisme staan, dus als er iets gebeurt dan tikken ze die even aan. Sowieso alleen maar in tijden van crises, want nog nimmer kreeg onze bedrijfstak zoveel aandacht als nu. Als een van de ‘positieve’ effecten van Covid-19 worden bedrijven genoopt anders te gaan denken (omdenken) en handelen.

Misschien kan de journalistiek dat ook eens op zichzelf gaan toepassen. Wat meer aandacht gaan besteden aan de tienduizenden zzp’ers en kleine bedrijfjes die de Nederlandse reissector vormen, niet een paar mastodonten. Denk je dat er een nieuwsredactie is die weet dat er een Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR) bestaat? Zou Het Parool een paar regels gewijd hebben aan de neergang van Tenzing Travel? Ik acht de kans klein.

Is massatoerisme funest voor het imago van de reissector? Het vormt wereldwijd slechts een bescheiden percentage van alle reisstromen. Dus media, verleg je journalistieke grondprincipes eens van groot naar klein. Niet altijd maar Unilever of Ahold, maar eens wat vaker de buurtsuper. Ook om de hoek valt heel veel nieuws te halen.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020