
Nietes
Geachte ITB bestuur,
Verdammt noch mal. De expletieven die ik tijdens mijn lessen Duits op de Middelbare school leerde, komen me nu goed van pas om mijn onvrede aan u kenbaar te maken. Wat een dramatisch besluit heeft u genomen, echt verbijsterend hoe u onze mondiale sector zo te kakken zet. Zijn de mondkapjes in Berlijn uitverkocht, gelukkig zijn er in uw stad nog voldoende oordoppen te koop. Die heeft u ook hard nodig als ik de terechte reacties in de ITB Berlijn twitter feed lees. Snoeiharde en oorverdovende kritiek zijn uw deel en heel veel onbegrip over zo’n talmende en zeer late besluitvorming.
Die Absagung is niet alleen een economische dreun voor de stad Berlijn maar vooral een mokerslag voor de reisindustrie – kapitalen zijn vernietigd aan vliegtickets, hotelreserveringen, horeca, standbouw, taxiritten, geannuleerde afspraken – juist heel veel kleinere spelers zijn enorm gedupeerd, mijn reisverzekering gaat mijn ticket en hotelkamer niet vergoeden, gaat u dat doen?
Maar bovenal fnuikend is de onderliggende boodschap aan onze doelgroep – de consument. Nee, wij mensen werkzaam in de reissector willen even niet op reis maar u moet vooral op vakantie hoor dit jaar. Het schaamrood stijgt van mijn tenen tot aan mijn kruin.
U meet met twee maten – waarom wordt de luchthaven van Berlijn niet gesloten – ook daar passeren dagelijks tienduizenden passagiers elkaar op een afstand van minder dan 2 meter. Plus de duizenden andere locaties waar veel mensen in een kort tijdsbestek elkaar ontmoeten.
Om mee te gaan in de gedachtewereld van Trump: wordt het niet tijd voor sancties? Het werpt de vraag op: waarom zouden we volgend jaar weer naar Berlijn moeten? Wordt het niet tijd dat de mondiale reisbeurs eens in een andere stad in Europa georganiseerd wordt? Wie pakt die handschoen op!
Met oncollegiale groet,
De Reisindustrie
Welles
Geachte ITB bestuur,
Graag complimenteer ik u met de enige juiste beslissing. Het hing al als een zwaard van Damocles boven ons hoofd, maar alle begrip dat u de ITB 2020 onthoofd heeft. Want in weerwil van alle criticasters die een zonvloed aan verwensingen richting uw burelen slingert, het indammen van de coronavirus verspreiding is uiteraard prioriteit nummer één. Het aantal besmettingen in Europa neemt snel toe, de Wereldgezondheids-organisatie WHO – niet de minste – stelt dat deze epidemie alles in zich heeft om een pandemie te worden! Daar kan geen enkel ander argument van winnen, zelfs niet een economische. Vrij verbijsterend dat u zoveel kritiek heeft gekregen, dit salomonsoordeel is toch gewoon ‘common sense’. De autosalon van Genève gaat toch ook niet door.
De brede kritiek toont wederom aan dat mensen niet altijd rationeel denken – emotie wint het vaak van de rede: een verstandig besluit voelt nou eenmaal niet altijd als het juiste besluit. Dit is gewoon een hiccup – een tijdelijke deceptie en tegenslag maar in plaats van te weeklagen moeten we als bedrijfstak juist nu aantonen weerbaar, veerkrachtig en daadkrachtig te zijn. Reisindustrie: kom uit je mopperhoekje, stroop die mouwen op en laat business as usual het credo zijn de komende maanden. Klagen vult geen enkele hotelkamer of vliegtuigstoel.
Voor al die mekkeraars – waarom storten ze niet allen een euro op een rekening en plaatsen ze in de Berliner Zeitung een paginagrote advertentie Thank you China! Met de afbeelding van een hele grote middelvinger. Want ze lijkt vergeten waar de oorzaak van dit drama ontstaan is, op de Huanan vismarkt in Wuhan – niet bij de ITB organisatie.
Met collegiale groet,
De Reisindustrie
Marcel Baltus
[email protected]