Marcel Baltus: Oost west, thuis best

26 juni 2020

Vrijwel iedereen boven de veertig jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het is september, de locatie is een kantoorpand ergens in Nederland, tijdstip 11.00 uur ’s ochtend, een groepje collega’s staat bij de koffiemachine. “En hoe was jouw vakantie?” “Top man, rondreis Thailand gedaan, gaaf! En jij?” “Eh, ben toch maar in eigen land gebleven… de Veluwe.”

Pff, arme sloeber. Vakantievieren in eigen land was pak ‘m beet tien tot twintig jaar geleden niet bepaald stoer. Nee, hoe vérder je reisbestemming, hoe meer indruk op familie, vrienden, buren en collega’s je maakte. Een vakantie in het buitenland voelde kennelijk meer aan als vakantie dan in eigen land blijven. Bleef je in Nederland, dan bazuinde je dat zeker niet rond.

In mijn tijd als pr-man bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en Toerisme & Recreatie AVN was het vaak lastig om Nederlandse reisjournalisten (het vak bloggen bestond toen überhaupt nog niet) te porren voor persreizen in eigen land. Journalisten zijn ook maar mensen, de keuze tussen een trip naar een Europese of intercontinentale bestemming versus een paar dagen naar de Weerribben in Overijssel was snel gemaakt.

Tijdens onze wereldreis in 1996-1997 waren we soms stomverbaasd over de beperkte vakantiebeleving van Nederlanders in hun eigen land. “Nee, we zijn nog nooit in Kinderdijk of Twente geweest”, hoor je van een Nederlands echtpaar aan de voet van de Borobudur tempelcomplex in Java.

Vindingrijkheid
Naast vele desastreuze effecten van COVID-19 heeft de pandemie zeker ook gunstige bijwerkingen: een schoner klimaat, betere hygiëne, vindingrijkheid en creativiteit nemen toe. En nu dus ook ongekende belangstelling voor een vakantie in eigen land!

In weerwil van alle goedbedoelde marketinginspanningen van het NBTC en de miljoenen euro’s geïnvesteerd in de promotie van vakantie in eigen land, is COVID-19 het ‘beste’ en meeste effectieve pr-instrument voor het binnenlands toerisme. Wie o wie had ooit gedacht dat reuzen als TUI en Corendon - die bestaan bij de gratie van vakanties naar het buitenland - zouden gaan adverteren voor een vakantie in eigen land!

Nood breekt wetten. Opeens is Nederland bij Nederlanders hot en gewild. Weliswaar noodgedwongen maar dat deert niet. In kranten, op websites en in blogs gaan reisverhalen nu primair over Nederlandse attracties en bestemmingen met als intro…’Ik wist niet dat Nederland zo mooi is!’ Nogal logisch, je had het nauwelijks serieus verkend.

Linksom of rechtsom, eindelijk is er erkenning voor een van de mooiste landen op aarde. Voor wie het wil zien.

Marcel Baltus
Baltus Communications

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020