Marcel Baltus: Trending Topic - #trends

2 januari 2017

Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast voorbij.  Tentjes met waarzeggers – vaak vrouwen met een hoofddoekje – die achter hun tafeltje met behulp van een glazen bol of tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen.

Die nuchterheid is vandaag de dag nog steeds van toepassing. Ik krijg nog altijd een kriebelig gevoel wanneer ik de zelfverklaarde glazenbolstaarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.

De laatste maand van het jaar, december dus, is niet alleen een fijne maand om cadeautjes uit te pakken maar ook een gewild tijdstip om ons consumenten te vergasten op ‘noviteiten’ die wij al lang kennen maar in een dusdanig sausje worden verpakt dat velen het als zoete koek slikken.

Ook de reissector blijft niet verstoken van toekomstscenario’s. Waar deze predicties op gebaseerd zijn, is mij lang niet altijd duidelijk maar enig plak en knipwerk komt er zeker aan te pas. En warempel, dan blijkt de toeristenindustrie toch een beetje een papegaaien volière te zijn waarin iedereen de trends blijft nagalmen.

Zo deed Booking.com onlangs ook een duitje in de toekomstvisiezak met acht trends waar u en ik nog heel wat van kunnen opsteken.

Een selectie.

Appetite to discover. De hele wereld is ontdekt dus zoekt de toerist steeds meer naar de krenten in de pap. Joh. Hele bevolkingsgroepen gaan nog steeds ieder jaar naar dezelfde vakantiebestemming en een veel kleiner aantal gaat op zoek naar een onbetreden pad. Dat is volgens mij al een jaar of 20 aan de gang.

Go green or stay home. Daar heb je hem weer. Duurzaam toerisme. Zag gisteren nog op tv dat de consument bij aanschaf van een nieuwe auto nauwelijks tot niet op het Energielabel let maar alleen op de prijs. Dat gaat met het boeken van een vakantie ook al honderd jaar zo. Duurzaam toerisme is en blijft voor de doorsnee toerist een non-item.

Fly me to the moon. 44% van de bevolking zou graag op reis gaan naar een andere planeet of naar de dieptes van onze oceanen. Ook dat willen we al heel lang. Sinatra zong het al in 1964. Maar het is een beetje duur en technisch nogal een uitdaging.

Trends. Rages. Modeverschijnselen. Bevliegingen. Het schuurt allemaal een beetje tegen elkaar aan. Op de Vakantiebeurs en het ANVR-congres horen we een overkill aan allerlei trends, voorspellingen en ontwikkelingen, bovenop die vele andere die we het afgelopen jaar al moesten incasseren.

Sorry jongens, ik kan het niet meer bijhouden. Dan weer naar links en dan weer naar rechts. U vindt het toch niet erg dat ik mij er een beetje van afsluit en gewoon rechtdoor(zee) ga. En ook in 2017 weer mijn gut feeling, common sense of in gewoon Nederlands mijn gezond verstand gebruik en het merendeel van de bla-bla gekwetter van futurologen van mij laat glijden als water van een eend.

Tradities. Daar geloof ik wel in! Wij wensen u een gezond, reislustig en vooral tevreden 2017!

Marcel Baltus,
directeur Baltus Communications
[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

16 feb 2018 - 16:36
15 dec 2017 - 09:03
1 aug 2017 - 12:12
31 jul 2017 - 09:35
28 jul 2017 - 12:03
30 apr 2017 - 23:50
4 apr 2017 - 14:17
4 apr 2017 - 12:26
13 feb 2017 - 10:17
Copyright Reismedia BV 2018