Marcel Baltus: Zonnesteek

1 september 2020

Het was zondagmiddag 9 augustus, in een tuin ergens in Voorschoten. Vanwege de klamme hitte had ik verkoeling gezocht op een schaduwrijk plekje en was ik aan het googelen hoe je een woning in de hittegolf koel houdt.

Net voordat een zweetdruppel van mijn voorhoofd op het scherm van mijn tablet viel, begon mijn mobiel te trillen en een hels lawaai te produceren. Een NL-Alert! “Daar zal je hem hebben”, was direct mijn gedachte. De eerste landelijke waarschuwing vanwege een gezondheidsbedreigende situatie – een superhittegolf van vijf dagen. Het bleek echter een waarschuwing voor de levensgevaarlijke muien langs de Noordzeekust. Waarschijnlijk ben ik met mijn gedachte een jaar of twintig te vroeg.

Maar het staat voor mij als een paal boven water dat het er ooit van gaat komen: een NL-hitte Alert. Was de zon – nou ja, die gaat eigenlijk nog steeds op in weerwil van oprukkende huidkanker – een fenomenale promotie- en marketinginstrument voor de reisindustrie, ik vrees dat de klimaatverandering een nog zwaardere en verpletterende mokerslag gaat zijn voor het toeristisch bedrijfsleven dan het coronavirus. Als we dit virus even als een kuchje beschouwen, dan zie ik een zware longontsteking als metafoor voor de gevolgen van de klimaatverandering.

Met temperaturen van dik boven de 40 graden in Zuid-Europese landen wordt het zelfs voor de meest verstokte zonaanbidders iets te heet onder de voeten. Na de hitte van de afgelopen periode moeten toch ook de meeste sceptici zich achter de oren gaan krabben dat de opwarming van de aarde een feit is. Het vindt plaats. Nu.

Ministeries van toerisme en verkeersbureaus moeten zich langzaam maar zeker bewust gaan worden dat het klimaat toerismestromen drastisch gaat beïnvloeden. Hoogseizoensmaanden juli en augustus worden passé voor veel bestemmingen vanwege extreme hitte, toeristen zullen massaal op zoek gaan naar koelere oorden op deze aardbol. Gaat de zinderende hitte voor 50 procent van de reissector een heuse hoofdpijndossier worden, voor de andere helft openbaren zich nieuwe markten en kansen. Straks gaan we in de zomermaanden massaal naar Scandinavië, daar wordt het dan op termijn weer te druk en dan gaan we tegen die tijd op zoek naar andere hemellichamen voor een vakantie.

“Heeft die jongen last van een zonnesteek?”, hoor ik u denken. Wie zal het zeggen.

Marcel Baltus
Baltus Communications

Deze column verscheen in de september editie van Reisbizz. Bestel een los exemplaar of neem een voordelig abonnement.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020