Terreur verschrikkelijk voor Sri Lanka

22 april 2019

Het Paasterreur in Sri Lanka treft een fantastische vakantiebestemming, die na veel ellende weer helemaal veilig meedeed. In 1982 maakte ik er mijn eerste studiereis naartoe met Special Traffic, een van de voorlopers van Tenzing Travel. Kort daarna sloegen de Tamil Tijgers toe en raakte het land in een bloedige burgeroorlog, die tientallen jaren zou gaan duren en natuurlijk funest was voor het toerisme.

Toen aan die oorlog 10 jaar geleden een eind aan kwam, krabbelende het land weer langzaam op en werd herontdekt door met name (Noord) Europese vakantiegangers. Ik noemde het eiland destijds het Mallorca van het Verre Oosten, een bruggenhoofd naar verdere Aziatische landen als Thailand, Indonesië en Vietnam. Veeel cultuur, prachtige natuur en heerlijke stranden.

Na een dipje vanwege de tsunamiramp in 2004 – ik moest rennen voor mijn leven in Negombo – leek er niets meer in de weg te staan voor een florissante toeristische toekomst als de belangrijkste pijler onder ‘s lands economie. De vriendelijke bevolking profiteert er enorm van.

En dan nu de Paasaanslagen die het land terugstorten naar af. Het is toch eigenlijk onvoorspelbaar dat een stelletje idioten een hele natie zo hard kunnen treffen. Zoveel slachtoffers, zoveel negativiteit, zoveel schade op allerlei gebied. In één weekend is de toeristische toekomst totaal ongewis. Terwijl ons Calamiteitenfonds het licht op groen houdt, Buitenlandse Zaken het (gele) reisadvies intact houdt, waarschuwt de Amerikaanse regering voor meer aanslagen.

De rampspoed voor het mooie land duurt nog wel even, vrees ik. Je kunt alleen maar hopen dat mensen het snel vergeten, maar wie adviseert de komende maanden klanten frank en vrij een vakantie naar Sri Lanka? Je moet vrezen dat het gedurende de rest van dit jaar niet meer goed komt, hoe murw de vakantieganger ook is geworden voor rampspoed. Klanten van TUI - ruim 200 - in het land willen hun vakantie gewoon afaken hebben ze laten weten. Het is nog maar de vraag of mensen die geboekt hebben, er nog wel naar toe willen. Het is dan overigens aan de touroperator of zo'n verzoek ingewilligd wordt en of daar kosten aan verbonden zijn.

Intussen blijkt maar weer eens hoe alert er wordt gereageerd in de branche op dit soort calamiteiten. Pasen of niet, iedereen ondernam meteen actie om klanten te lokaliseren, te dirigeren en te informeren. Hou het nieuws goed in te gaten, met name nos.nl is een actuele site met veel nieuws in tekst en beeld. Laten we - misschien wel tegen beter weten in - hopen dat de negatieve stenming snel ‘overwaait’ en dan alsjeblieft niet vanwege de afleiding door rampspoed ergens anders...

Jan Lokhoff
[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

5 aug 2019 - 13:37
29 jul 2019 - 13:44
22 jul 2019 - 11:19
8 jul 2019 - 12:00
27 jun 2019 - 13:53
18 jun 2019 - 11:18
11 jun 2019 - 09:21
4 jun 2019 - 09:30
21 mei 2019 - 15:45
9 mei 2019 - 10:05
29 apr 2019 - 10:29
15 apr 2019 - 13:34
26 mrt 2019 - 16:55
8 mrt 2019 - 13:10
25 feb 2019 - 10:41
3 feb 2019 - 12:36
24 jan 2019 - 10:34
16 jan 2019 - 14:43
11 jan 2019 - 11:31
6 jan 2019 - 14:53
2 jan 2019 - 10:59
24 dec 2018 - 08:59
Copyright Reismedia BV 2019