Vakantiegeldmaand...

9 mei 2019

Veruit de meeste bedrijven in Nederland betalen eind deze maand het vakantiegeld uit. Onderzoek wijst elk jaar uit dat bijna de helft van de ontvangers het financiële extraatje besteden aan een vakantieboeking. Het gaat om ongeveer een maandsalaris.

Daarom onze tip aan alle reisretailers om de klanten database te activeren en een aantrekkelijke ‘verkoopmail’ te componeren. Leveranciers willen doorgaans graag meewerken aan een passend actieaanbod.

Ben je als reisbureau of zelfstandig reisadviseur onderdeel van een keten, vraag dan of het hoofdkantoor inhakende acties op het planbord heeft staan. Omgekeerd is het advies aan dat hoofdkantoor uiteraard van toepassing om iets voor de leden van de keten te bedenken dat inhaakt op de enorme bestedingsruimte van de meeste klanten aan het eind van deze maand.

Het beste is natuurlijk een pakket aanbiedingen te doen, bestaande uit – als voorbeeld – een cruise, verre avontuurlijke reis en een stedentrip. Probeer de mail te personaliseren en in te haken op eerdere vakantiebestemmingen. Pas de boodschap ook aan als de klant al geboekt heeft: suggereer dan een extra trip(je). Heb je als relatief kleine reisondernemer geen ervaring met zulke promotionele acties, schakel dan een gespecialiseerd bureau in. Als je een touroperator vertrouwd kun je er met goede afspraken ook voor kiezen hem te vragen of hij jouw databestand namens jou wil benaderen.

De reisbranche mag trouwens het feit koesteren dat de jaarlijkse uitkering nog steeds geschiedt onder de naam ‘vakantiegeld’.

[email protected]
Jan Lokhoff

 

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

21 mei 2019 - 15:45
9 mei 2019 - 10:05
29 apr 2019 - 10:29
15 apr 2019 - 13:34
26 mrt 2019 - 16:55
8 mrt 2019 - 13:10
25 feb 2019 - 10:41
3 feb 2019 - 12:36
24 jan 2019 - 10:34
16 jan 2019 - 14:43
11 jan 2019 - 11:31
6 jan 2019 - 14:53
2 jan 2019 - 10:59
24 dec 2018 - 08:59
13 dec 2018 - 11:34
16 feb 2018 - 16:36
15 dec 2017 - 09:03
Copyright Reismedia BV 2019