Walter Schut: Netwerk én point-to-point!

Walter Schut
21 mei 2022

De beelden van lange wachtrijen op Schiphol staan op ieders netvlies. Afgezien van deze antireclame voor vliegvervoer, is het de vraag of het deze zomer veel beter zal worden. Schiphol rept reeds over beperkingen in vluchten. Een verkeerde oplossing voor een probleem dat was te voorzien en dus ook was te voorkomen. Toch zullen we moeten gaan wennen aan een grens wat betreft vliegen. Naast geluid wordt stikstof een hoofdpijndossier voor Schiphol en vervolgens ook voor airlines, touroperators en reizigers.

extra add 1ste alinea: 
1

Er zullen moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Het kabinet wil in ieder geval de sterke hubfunctie van Schiphol behouden. De hamvraag is echter of netwerkcarriers de BV Nederland meer opleveren dan point-to-point carriers.

Bureau Beelining heeft, na eerder onderzoek van onderzoeksinstituut SEO, dit na de coronapandemie nogmaals doorgerekend. Netwerk- en point-to-point-maatschappijen dragen op dit moment naar schatting respectievelijk 2,5 en 1,8 miljard euro per jaar bij aan de Nederlandse welvaart. Per vlucht genereren point-to-point-maatschappijen echter meer welvaart doordat zij meer Nederlandse reizigers vervoeren.

Dat is niet zo gek. Overstappers op Schiphol zijn voor netwerkcarriers prachtig maar leveren Nederland verder geen fluit op. Ook proef ik vaak het idee dat netwerkcarriers vol zitten met Nederlandse zakenreizigers op weg om de BV Nederland draaiend te houden. Dit beeld klopt niet; inmiddels vliegt 56 procent van de netwerkpassagiers voor leisuredoeleinden. Dat geldt overigens zowel voor de instappers als voor de overstappers. Die overstappers maken het wel mogelijk dat ook Nederlanders (zakelijk én leisure) direct naar honderden bestemmingen zonder overstap kunnen vliegen, maar dat is in de berekening meegenomen. Netwerkcarriers vliegen meer en meer op vakantiebestemmingen; logisch want leisure groeit twee keer zo hard als zakelijk vervoer. Dit betekent overigens weer dat er nog meer leisure-overstappers op Schiphol komen.

De conclusie kan niet anders zijn dan dat netwerkcarriers niet automatisch voorrang moeten hebben bij schaarste.

Ik ben niet tegen netwerkvliegers maar ik begrijp niet waarom, bij een eventuele schaarste aan vluchten, Nederlandse vakantiegangers plaats moeten maken voor een op Schiphol overstappende buitenlandse vakantieganger. Leisurevluchten van point-to-point-vakantievliegers zijn minstens net zo belangrijk.

Als er een grens aan de groei moet komen, stel dan een grens aan die €25,- vluchten. Daar zal overigens toch wel een rem op komen want vliegen wordt een stuk duurder met milieutoeslagen en een flink hogere tickettax. Oh ja, de luchthavenbelasting gaat ook nog met 40 procent omhoog. Voor die extra miljoenen moet Schiphol toch op zijn minst de toezegging doen de lange wachtrijen aan te pakken en niet het aantal vluchten.

Deze column is eerder verschenen in Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier om een los nummer te bestellen of neem een voordelig abonnement.

Extra advertentie tonen: 
1

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2022 - Cookieinstellingen