Chris Engelsman over de nachttrein van Brussel en Amsterdam naar Praag

6 mei 2021

Ondernemers Elmer van Buuren en Chris Engelsman starten met de Nederlandse startup European Sleeper een nachttreinverbinding van Brussel en Amsterdam naar Praag. Tsjechië wordt daarmee het vierde land dat straks vanuit Nederland rechtstreeks met een nachttrein bereikbaar is. Reisbizz.nl whatsappte met Chris Engelsman over het starten van hun eigen onderneming.

extra add 1ste alinea: 
1

Waarom met een nachttrein naar Praag?
De nachttrein in Europa is helemaal terug van weg geweest. Het is een efficiënte, prettige en duurzame manier van reizen. Wij willen daar graag op inspelen. Praag is een prachtige stad voor stedentrips en onderweg doen wij ook nog Berlijn en Dresden aan. Op de oostwest relatie is nog helemaal geen aanbod aanwezig, dus dat lijkt ons een prachtig gat in de markt.  

Merken jullie dat er al vraag is naar de nachttrein?
Er is in ieder geval heel veel belangstelling voor de nachttrein. Ons initiatief is erg goed ontvangen. Wat ook interessant is dat de nachttreinen in Europa in de zomer van 2020 snel weer vol zaten. Juist door de coronacrisis wilden mensen op een prettige en veilige manier op reis. In de nachttrein kun je een eigen coupé met veel privacy boeken. 

Hoelang duurt zo’n treinrit van Amsterdam naar Praag? Houden mensen dat wel vol?
De reis naar Praag duurt vanuit Amsterdam ongeveer 11 uur. Maar omdat je toch een groot deel van de reis slaapt, is dat helemaal geen probleem. Sterker nog: een kortere reis zou eigenlijk niet fijn zijn, want dan slaap je te weinig en heb je geen tijd om van je reis te genieten. 

In een slaaprijtuig zijn meerdere slaapplaatsen aanwezig.

Wanneer willen jullie van start gaan met de treinreizen? En welke prijzen hebben jullie in gedachte?
De trein naar Praag start waarschijnlijk in april 2022. De ticketkosten moeten nog worden bepaald, maar een enkele reis zal waarschijnlijk vanaf €59 verkrijgbaar zijn, inclusief bed en ontbijt. 

Sinds mei verkopen jullie aandelen voor de coöperatie. Waarom hebben jullie besloten om het op die manier aan te pakken? En zijn er al veel mensen die een aandeel hebben gekocht?
We gaan eind mei starten met de uitgifte van aandelen, dus op dit moment hebben we nog geen aandelen verkocht. De belangstelling lijkt heel groot te zijn, want we krijgen daarover veel enthousiaste berichten. Mensen vinden het leuk om mee te doen. Dat gaat zowel om particulieren als om grotere investeerders. 

Waarin verschilt de European Sleeper van een normale trein?
In onze treinen zijn zowel wagons met zitplaatsen als slaaprijtuigen aanwezig. In de slaaprijtuigen heeft iedere reiziger een comfortabel bed, waarop je door de trein in slaap gewiegd wordt. En er is natuurlijk catering aan boord: maaltijden, snacks, drankjes en gratis koffie. En natuurlijk ontbijt op bed. 

Waarom besloten jullie om de nachttreinverbinding naar Nederland weer terug te brengen?
Wij zijn zelf grote fans van reizen met de nachttrein, maar zien er ook gewoon een winstgevende onderneming in. Leuk om te doen en om een bedrijf te starten, maar ook een belangrijke ontwikkeling voor het milieu. De nachttrein maakt treinreizen over de langere afstand veel aantrekkelijker, omdat je toch slaapt.

Extra advertentie tonen: 
1

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

WhatsAppen met

26 sep 2019 - 14:25
23 sep 2019 - 09:59
30 aug 2019 - 10:08
Copyright Reismedia BV 2021 - Cookieinstellingen