16 april 2024
Thumbnail voor Harco van Uden Experience Travel: Compenseren is goed, innoveren is beter

Harco van Uden Experience Travel: Compenseren is goed, innoveren is beter

Hoe is het idee ontstaan om met de ExperienceEarth Foundation en de bijbehorende campagne te starten?
“In de coronaperiode werd het nóg duidelijker zichtbaar wat de impact van reizen op de wereld is. Door niet te reizen ging dit ten koste van natuurbehoud, cultuurbehoud, armoedebestrijding, en werkgelegenheid op het zuidelijk halfrond en Azië. Minder verbinding, meer polarisatie en minder persoonlijk geluk. De stelling vanuit veel (overheids)partijen dat minder reizen het klimaat zou redden, was naar mijn inziens maar een deel van het verhaal. Minder reizen kan inderdaad positief bijdragen aan het klimaat, maar creëert veel meer nieuwe en grotere problemen. Ik heb toen nagedacht hoe we actief kunnen bijdragen aan een betere wereld en toch blijven reizen zodat we geen nieuwe problemen creëren. Tevens zag ik veelal compensatiegedrag en geloof ik meer in structurele oplossingen. Die zijn vaak lastiger, maar wel beter. Wij hebben dus gekozen voor innoveren. Compenseren is goed, innoveren is beter, dat is onze stelling.”

Wat is jullie werkwijze en hoe gaan jullie bijdragen aan een betere wereld?
“We gaan de klant bewuster maken van wat zijn impact is tijdens een reis. Opvallend is dat reizigers al automatisch heel veel bijdragen, dit in tegenstelling tot het massatoerisme. We gaan net als een supermarkt inzicht geven in zijn impact op de aarde door aan te geven wat zijn footprint is bij verschillende reisonderdelen. Elk product, denk aan een accommodatie of activiteit, krijgt een groen, geel, of grijze footprint. Achter de footprint zit een verhaal wat de klant kan lezen. Hij kan dan zelf beoordelen wat de impact is om dit reisonderdeel op te nemen in de reis.

Concluderend: de klant gaat merken dat hij al veel bijdraagt aan een betere wereld, al willen de media je doen geloven dat je alleen maar negatief bijdraagt. Tevens zullen ze bewustere keuzes maken en natuurlijk gaan we de resultaten van onze investeringen met ze delen, zodat ze zien wat de impact is van hun reisgedrag.”

Zijn deze voetafdrukken alleen zichtbaar bij zogenoemde ExperienceEarth-reizen of ook bij de andere reizen?
“Dit gaat zichtbaar zijn bij alle producten van ExperienceTravel. ‘Earth’ (een speciale pagina met reizen op de website, red.) is slechts een middel om de focus en aandacht erop te richten. Wij geloven dat in de toekomst elke reis een positieve impact moet hebben. Het doel is dat zelfs Formule 1-reizen in de toekomst klimaat neutraal kunnen.”

Jullie werken voor de ExperienceEarth Foundation ook samen met WNF en de studenten van AeroDelft, die werken aan de ontwikkeling van een waterstofvliegtuig. Hoe ziet die samenwerking eruit?
“Wij gaan actief de donaties aan hen overdragen zodat zij met deze donaties beter en sneller hun werk kunnen doen, zodat we als reiziger actief bijdragen aan een betere wereld. Tegelijkertijd dragen zij actief bij om onze reizigers bewuster te maken van hun impact op reizen. Zo gaan 50 reizigers van ons in maart naar de universiteit waar het studententeam onze reizigers inzicht geeft in hun ontwikkelingen en ze laat zien hoe ver zij al zijn met hun innovaties. We gaan onder andere het vliegtuig zien wat in 2024 op waterstof gaat vliegen. Dat zou een geweldige doorbraak zijn.”

Wat hopen jullie op termijn te bereiken met de foundation?
“Wij willen in 2024 één miljoen euro hebben geïnvesteerd in de zeven pijlers, waarvan innovatie voor ons de belangrijkste is. Op korte termijn zal dit ook deels geïnvesteerd worden in compensatie. Innovatie is een langer traject, dus ‘nu beginnen en in tussentijd zoveel mogelijk compenseren’, is het devies. Onze donaties en die van onze reizigers zullen bijdragen aan een versnelling van de innovatie van duurzaam transport om een minimale footprint achter te laten - bijvoorbeeld vliegen op waterstof - zodat op termijn iedereen met een gerust hart kan blijven reizen en daardoor bij blijft dragen aan de andere zes pijlers.”

De zeven pijlers waar Harco het over heeft, zijn: natuurbehoud, cultuurbehoud, lokale werkgelegenheid, armoedebestrijding, verbinding, persoonlijk geluk, en innovaties ten behoeve van het klimaat.

Bekijk hieronder een video over ExperienceEarth en haar zeven pijlers, ingesproken door voormalig astronaut André Kuipers.



Recente berichten