Kees Kooijmans van de VR-bril

10 juli 2019

Reisbureauroutinier Kees Kooijmans van Travel Slide op Rotterdam The Hague Airport heeft een truc gevonden om zijn vurige wens invulling te geven: hoe trek ik meer mensen in dit internettijdperk naar mijn winkel? De oud-fotograaf gebruikt daarvoor 360 graden filmpjes en Virtual Reality brillen. Eerder portretteerden we hem in Reisbizz magazine, nu WhatsAppen we over de actuele stand van het ambitieuze project, waarin hij zijn AOW steekt...

Hoeveel mensen heb je inmiddels over de vloer gehad voor je 360-presentaties?
“Wij zijn gestart in januari met de eerste testen, daarna regelmatig presentaties gehouden ook voor klanten en belangstellenden. Eind februari nieuwe montages moeten maken omdat onze kwaliteit hoger kon, verschillende series gemaakt en zijn nu zo ver dat de video’s een acht+ halen. Belangrijke leer momenten gehad en goed naar onze klanten geluisterd. Wij hebben ongeveer 400 klanten op onze presentaties gehad, maar gebruiken nu de brillen ook op individuele basis bij het verkoopgesprek.”

Hoeveel boekingen kwamen daaruit?
“Onze belangrijkste doelstelling was meer traffic naar het reisbureau en iets bieden wat je op het internet niet kan vinden en een beter contact met onze klanten. Tot nu 6 boekingen met een omzet van € 20.000. De verwachting is dat er nog meer boekingen zullen uitkomen voor Kos en de Nieuw Statendam.

Nodig je alleen bestaande klanten uit of ook anderen?
“Op dit moment nodigen wij alleen onze klanten uit en hebben al onze klanten nog niet uitgenodigd. Er is nu ook belangstelling van groepen in en buiten de reisbranche. Vorige week de sales afdeling van Thomas Cook gehad, tekst en uitleg gegeven wat is VR, de toekomst en de andere sociale media-
mogelijkheden.“

Welke onderwerpen scoren het best en waarom?
“De laatste presentaties waren het beste met de première van de Nieuw Statendam en mijn studiereis naar Kos. Deze hadden wij aangevuld met drie 360 graden video’s van andere o.a. Venetië, Dubai en New York. De beste video’s op dit moment zijn de 360 graden video’s van Cirque du Soleil waar wij vaak de presentaties mee eindigen.”

En verder?
“De klant vindt het fijn dat wij aanvullend de informatie bij de video’s geven. Dat is mogelijk omdat wij allemaal tegelijk de presentatie beginnen.”

Hoeveel onderwerpen/bestemmingen heb je in ‘voorraad’?
“Op dit moment hebben wij Jamaica, Kaapverdische eilanden, Zakynthos, Kos en een aantal cruiseschepen. In de planning voor dit jaar staan Mallorca, Ibiza, Almeria, Egypte, Turkije en nog een aantal cruiseschepen.”

Geef je de presentaties ook op andere locaties?
“Dit is lastig omdat de draaiende kuipstoeltjes op mijn reisbureau een onderdeel van de presentaties zijn. Wij hebben het ID van een dubbeldekker de ‘vakantie inspiratie bus’.”

Wat zijn de beste tijdstippen?
“De zaterdagen om 11.00 en 14.30 uur en de woensdagavonden om 19.00 uur.”

Hoe regel je na afloop de boekingen?
“Wij geven bewust alleen de gidsen mee waar de klant belangstelling voor heeft.”

Iets speciaals bedacht?
“We hebben het ID om een digitale gids op te sturen met de acco’s waar de klant in geïnteresseerd is.”

Heb je nog andere plannen?
“Het belangrijkste is de eigen content, die wij gebruiken op de website, sociale media, Google en ons eigen YouTube kanaal waar per maand meer dan 25.000 video’s worden bekeken’. Verder zijn wij onze website aan het upgraden met  aanpassingen op het reserveringssysteem en het plaatsen
van nog meer 360 graden foto’s. Weg van de allerlaagste prijs maar meer accent op het ‘vakantie geluk’. Er komen elke week nieuwe VR app’s uit en wij onderzoeken nu hoe wij Google street en Google maps kunnen gaan gebruiken in onze individuele presentaties wat een oplossing zou zijn voor 360-graden content.”

Wat kost een presentatie?
“Tijd is nu wel de belangrijkste kostenpost en een dag heeft maar 24 uur. Misschien dat we de brillen met content gaan verhuren als vervanger van de brochure.”

Nou ben jij fotograaf geweest, kan iedereen ze maken?
“In principe kan iedereen het leren, belangrijkste is dat je van uitdagingen houdt en vooral dat je het spannend vindt om je grenzen te verleggen.”

Word je gesponsord?
“Ik ontvang gelukkig mijn AOW en het is eigenlijk best triest dat je dit nodig hebt om te kunnen investeren.”

Jan Lokhoff
[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

30 aug 2019 - 10:08
Vlag Egypte
22 jul 2019 - 17:07
10 jul 2019 - 10:26
Frank Oostdam ANVR
30 apr 2019 - 11:27
17 apr 2019 - 14:37
Copyright Reismedia BV 2019