‘Back to nature’ in Portugal (persbericht)

9 januari 2020 - 15:52

Den Haag, 9 januari 2020 - Op blote voeten in het gras, minder lawaai en op zoek naar echte ervaringen zijn een aantal genoemde reistrends voor 2020. Voor wie zich wil onderdompelen in de natuur, wil terugtrekken in stilte of wandelend en fietsend op ontdekkingsreis wil, dan valt er in Portugal nog heel veel te zien! Met verschillende landschappen en een grote variatie aan plant- en diersoorten is elke uitstap een ontdekkingstocht. Waar in Portugal je ook bent, door het aangename en milde klimaat kun je het hele jaar door genieten van de natuur.

Parque Nacional da Peneda-Gerês (Porto en Noord Portugal)
In het uiterste noordwesten van Portugal vormen de gebergten Serra da Peneda en Serra do Gerês samen een uniek beschermd gebied in Portugal erkend als Nationaal Park. De plek waarbij mens en natuur harmonieus met elkaar samenvloeien en eeuwenoude tradities nog sterk aanwezig zijn. De vegetatie komt hier in alle tinten groen voor. Er is zelfs een bos waar inheemse soorten groeien zoals de lelie "lírio do Gerês", die de velden opfleurt met zijn blauw-lila kleuren. De terreinen zijn erg bergachtig en worden doorkruist door rivieren en watervallen. Wilde paarden, reeën en Iberische wolven lopen los door de bergen. Genoeg ingrediënten voor een onvergetelijke herinnering.

Ecopista do Dão (Centro de Portugal)
Een voormalige treinverbinding nu omgebouwd tot een van de meest interessante fiets- en voetpaden van Centro de Portugal. Het Dão ecopad is 47,5 km lang en verbindt de gemeenten Viseu, Tondela en Santa Comba Dão. Het is zeker een van de mooiste ecopaden in het land!

European Green Capital 2020 (Lissabon)
De stad Lissabon heeft de European Green Capital Award voor 2020 gewonnen. De vele parken in de stad bieden rust en gaan vervuiling tegen. Het kroonjuweel is Parque Florestal de Monsanto, ook wel de longen van Lissabon genoemd. Het is een park van 10 vierkante kilometer met voldoende groen om je het gevoel te geven dat je in het wild bent gestapt. Daarnaast zijn er mountainbikeroutes, speeltuinen, een klimmuur, cafés, fitnessapparaten en nog veel meer.

Rota Vicentina, Transalentejo, Caminhos de Santiago en Via Algarviana (Alentejo en Algarve)
De Rota Vicentina strekt zich uit over de Algarve en de Alentejo. Er zijn twee routes die opvallen vanwege de diversiteit. De Caminho Histórico, met 230 km, te voet of per fiets en de " Trilho dos Pescadores" 111 km dat uitsluitend te voet kan worden afgelegd. !

De Transalentejo is het nieuwste wandelnetwerk in Alentejo! De elf bewegwijzerde wandelingen, tegen de grens met Spanje, omvatten de mooiste plekjes van de regio. De elf wandelingen in dit nog vrij onbekende gebied variëren van 8 tot 22 km.

Reizen op de Caminhos de Santiago Alentejo e Ribatejo is een belofte van avontuur, van onverwachte ontdekkingen, van een geschiedenis bewaard in de herinneringen van mensen, een verhaal dat zich bij elke stop ontvouwt.

Een andere kant van de Algarve ontdekken? In het rustige binnenland, liggen traditionele dorpen en prachtige landschappen verborgen die je met de route Via Algarviana, per fiets en/of te voet, kunt ontdekken. Het parcours doorkruist de hele regio en beslaat ongeveer 300 km verdeeld met plaatsen waar je kan overnachten en eten.

Parque Florestal do Cabouco Velho (Azoren) en Laurissilva (Madeira)
In de Azoren is een bezoek aan Parque Florestal do Cabouco Velho een aanrader. Op 500 meter hoogte genieten van de natuur op haar mooist. Je botanische kennis wordt verrijkt met de grote variëteit aan bomen, zoals de Japanse ceder, dennenbomen, cipressen en kustmammoetbomen en vele inheemse soorten. Met een onuitwisbare indruk en nieuwe hoeveelheid opgedane kennis weer terug naar huis.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.