Booking.com brengt duurzame en sociaal verantwoorde reiservaringen in kaart (persbericht)

20 juni 2019 - 11:57

Volgens Booking.com’s Sustainable Travel report 2019 is meer dan de helft (57%) van de Nederlandse reizigers vastberadener vergeleken met vorig jaar om duurzame reiskeuzes te maken.*

Duurzame reiskeuzes variëren van eco-vriendelijke accommodatiemogelijkheden tot het nemen van het OV of de fiets wanneer dat mogelijk is. Bovendien zorgen ze voor authentieke ervaringen waarvan de lokale gemeenschap echt kan profiteren. Steeds meer mensen proberen een positieve invloed uit te oefenen op de bestemmingen en gemeenschappen die zij bezoeken. Daarom heeft Booking.com een overzicht samengesteld van de meest innovatieve reis-start-ups die de afgelopen drie jaar hebben deelgenomen aan het Booking Booster accelerator programma en die volledig gericht zijn op duurzaam en sociaal verantwoord reizen.

De unieke ervaringen die de reis-start-ups bieden zullen zeker je nieuwsgierigheid wekken en je inspireren. Voor zowel reizigers die lokale, huisgemaakte maaltijden willen proeven in Nepal als voor degenen die mee willen doen aan een ‘impactexpeditie' om elektriciteit naar een afgelegen Himalaya-dorp te brengen, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Vrouwen in Nepal helpen emanciperen
Van de ontzagwekkende hellingen van de Mount Everest tot de levendige straten van Kathmandu, Nepal biedt een overvloed aan natuurlijke en culturele schatten die reizigers kunnen bewonderen. Om de unieke landschappen en tradities van het land echt te ervaren kunnen reizigers het beste de landelijke bergdorpen verkennen met de hulp van een van de lokale gidsen van SASANE Sisterhood Trekking and Travel. SASANE is één van de tien start-ups die deelnamen aan de Booking Booster 2019. De verschillende trektochten en excursies vinden plaats in de minder toeristische gebieden van het land, waar lokale ambachtslieden bezoekers leren brouwen of traditionele manden vlechten. Daarnaast kunnen reizigers er ook genieten van een heerlijk huisbereide maaltijd. Alle gidsen van SASANE zijn vrouwen die in het verleden slachtoffer zijn geweest van mensenhandel. Door deel te nemen aan hun activiteiten kunnen reizigers bijdragen aan de uitbanning van mensenhandel, kindhuwelijken en vrouwengeweld in deze landelijke gemeenschappen.

Afgelegen Indiase gemeenschappen van stroom voorzien
India is een uitgestrekt en prachtig land met eeuwenoude tradities, verrukkelijke en gevarieerde keukens en honderden unieke culturen. De mogelijkheden in India voor reizigers zijn eindeloos. Voor wie van avontuur houdt en het leven in een van de meest afgelegen bergdorpen van het land wil ervaren, zijn de ‘impactexcursies’ van Global Himalayan Expedition een aanrader. De Global Himalayan Expedition ontving een van de grootste beurzen van de Booking Booster 2018. Als onderdeel van een van de meerdaagse trektochten van het bedrijf wandelen reizigers door enkele van de ruigste en meest ongerepte landschappen van India. De eindlocatie van de tocht is een bergdorp in de Himalaya dat nog niet aangesloten is op het elektriciteitsnet. Door deze dorpen te voorzien van zonnepanelen en zonne-energie worden de lokale gemeenschappen op de kaart gezet voor toekomstige reizigers.

Cultureel erfgoed in Zuidoost-Azië helpen behouden
De landen in Zuidoost-Azië blijven een favoriet bij reizigers uit de hele wereld. De landen zijn beroemd om hun prachtige stranden, vriendelijke lokale bevolking en heerlijke gerechten. Helaas is de keerzijde van deze aanhoudende populariteit en de opkomst van massatoerisme dat veel unieke culturele tradities dreigen te verdwijnen. Gelukkig zijn er meerdere start-ups in dit gebied die achtergestelde volken en gemeenschappen ondersteunen om hun tradities en erfgoed te beschermen, zodat toekomstige generaties ervan kunnen blijven profiteren. Een hiervan is Backstreet Academy, die tijdens de eerste editie van het Booking Booster programma in 2017 de grootste beurs ontving. Dit peer-to-peer platform voor impactreizen ondersteunt arme lokale gemeenschappen in ontwikkelingslanden in Zuidoost-Azië, in gebieden waar geen Engels wordt gesproken en geen toegang is tot technologie. Samen creëren ze unieke reiservaringen, ontvangen ze toeristen en laten ze hun traditie, cultuur en erfgoed zien. Een aanzienlijk deel van de winst gaat weer terug naar de lokale gemeenschap. Er zijn allerlei soorten ervaringen mogelijk via Backstreet Academy. Zo kunnen reizigers lessen in Javaans boogschieten volgen, of workshops over ambachtelijk stempelsnijden, en nog meer.

Het beschermen van de biodiversiteit in Colombia
De politieke stabiliteit is teruggekeerd in Colombia. De wereld maakt langzaamaan weer kennis met de prachtige landschappen, mensen en cultuur van het land. Awake (een start-up die in 2017 de Booking Booster-beurs ontving) biedt spectaculaire natuurreizen die dienen om de biodiversiteit van de inheemse planten en dieren van Colombia te beschermen. Ze verbinden reizigers met lokale hosts die willen dat de natuurschatten de komende jaren behouden blijven. Of je nu de kleurrijke flora en fauna van de Amazone wilt bewonderen tijdens een driedaagse jungle-excursie of wilt paragliden door het Andesgebergte, er is binnen ieder budget een duurzame optie te vinden.

Avonturen in Zuid-Amerika en Antarctica die toegankelijk zijn voor iedereen
Voor minder mobiele reizigers die wel de meest afgelegen bestemmingen in Zuid-Amerika willen verkennen, zijn de exclusieve trektochten en avontuurlijke reiservaringen van Wheel the World interessant. Zij wonnen een Booking Booster-beurs in 2018 en gaan de uitdaging aan op het gebied van toegankelijkheid in toerisme en dan vooral op het gebied van avontuurlijke reizen. Voor reizigers die in hun rolstoel naar Machu Picchu willen of de indrukwekkende beelden van Paaseiland willen bewonderen, Wheel the World heft de reisbarrières voor iedereen op.

*Onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in opdracht van Booking.com onder een selectie volwassenen die de afgelopen 12 maanden een reis hebben gemaakt/van plan zijn de komende 12 maanden een reis te maken. In totaal waren er 18.077 deelnemers uit 18 markten (1000+ uit Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Indonesië, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Zuid-Korea, Spanje, Taiwan, Verenigd Koninkrijk en VS. In Israël waren er 883 deelnemers). De online enquête werd in februari en maart 2019 door de deelnemers ingevuld.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019