16 april 2024
Thumbnail voor FTI over 2023: Veelzijdige zomer met nieuw aanbod en flexibiliteit

FTI over 2023: Veelzijdige zomer met nieuw aanbod en flexibiliteit

Dit is een persbericht

FTI biedt zijn gasten een veelzijdige zomer, die schittert met tal van nieuwigheden voor vakanties aan zee, culturele uitstapjes, ontspanning of rondreizen. "Het aankomende seizoen zal veelzijdig zijn met FTI. Om dit te bereiken werken we opnieuw samen met gevestigde partners van bekende luchtvaartmaatschappijen en hotelketens en zetten we de toon met nieuwe producten. Bovendien zullen we in de toekomst nog individueler reageren op onze gasten en op maat gemaakte aanbiedingen bieden", verklaart Ralph Schiller, CEO van de FTI Group. Vanaf de zomer wordt het aanbod verrijkt met nog meer in gezinnen gespecialiseerde resorts, adults-only hotels en luxe hotels tegen een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. Niet alleen het aanbod van de touroperator wordt uitgebreid, ook het boeken wordt gemakkelijker gemaakt. Zo blijft het belang van het eigen boekingssysteem FTI360 groot en wordt het portfolio uitgebreid met de lancering van het eigen Drive-aanbod, bestaande uit auto- en camperverhuur, op de Nederlandse markt.


Last-minute trend zet zich voort
Grote winnaars in het boekjaar van het zojuist geëindigde 21/22 zijn Egypte, Griekenland, Spanje en Turkije, en op langeafstandsroutes de Malediven, de Dominicaanse Republiek, Mexico en Dubai. Voor de komende winter 22/23 worden met name Egypte, Dubai, Cuba en Zuid-Afrika goed geboekt. Voor de zomer van 2023 zijn vooral Turkije, Griekenland en Thailand populair bij vakantiegangers. "Het is echter nog niet mogelijk een voorspelling te doen over de vraag, omdat het boekingsseizoen pas net is begonnen", vertelt Casper Urhammer, CEO Tour Operating. "Voor 2023 verwachten we opnieuw vooral last-minute boekingsgedrag en gaan we ervan uit dat de klassieke boekingscurve, die in vroegere tijden traditioneel piekte in januari en februari, volgend jaar opnieuw zal egaliseren en verschuiven."

FLEXPLUS-tarief biedt zekerheid in tijden van onzekerheid
Voor reizigers die nog twijfelen over het boeken van een vakantie, raadt de touroperator het FLEXPLUS-tarief aan. Dit aanvullende pakket maakt gratis omboeken of annuleren mogelijk tot 15 dagen voor het begin van de vakantie zonder opgaaf van reden - alleen het tarief zelf blijft behouden. Het tarief is gebaseerd op de totale reissom en is al vanaf €45 per boeking bij te boeken, voor alle nieuwe boekingen in de reisperiode tot 31 oktober 2023. Zo kan de klant in deze onzekere tijd zich toch zonder zorgen verzekeren van een vakantie.

Boekingssysteem FTI360 en lancering Drive-aanbod in Nederland
Met het eigen boekingssysteem FTI360 heeft de aanbieder een schot in de roos. FTI blijft de succesvolle tool verder ontwikkelen, breidt de inhoud van hotels en bestemmingen uit en sluit na de integratie van huurauto's nu ook alle lijndienstvluchten op het systeem aan voor niet alleen pakketreizen maar ook modulaire reizen. "Onze tool is speciaal ontwikkeld voor de reisagent om het boeken gemakkelijker te maken. Het uiteindelijke doel is om al ons aanbod boekbaar te maken in het systeem zodat er voor elke klant een droomvakantie op maat gemaakt kan worden", legt Joyce Akkersdijk, Director Benelux, uit. "Daarnaast zijn wij ook druk bezig met de lancering van ons Drive-aanbod op de Nederlandse markt. Naar verwachting zal volgend jaar ons ruime auto- en camperaanbod boekbaar zijn in een nieuwe omgeving", vervolgt Akkersdijk.

Focus op de Benelux: nieuwe Sales Representative
De afgelopen vijf jaar heeft FTI gewerkt aan de bekendheid op de Nederlandse markt. "Inmiddels zien wij dat velen de weg naar ons hebben gevonden, iets waar wij ontzettend dankbaar voor zijn. Daarnaast hebben wij hard gewerkt aan het vergroten van ons aanbod, wat inmiddels is uitgegroeid tot een enorm hotel- en vluchtaanbod met vertrek van zowel Nederlandse als Duitse en Belgische luchthavens. Na het succes op de Nederlandse markt, zullen wij ons ook meer gaan focussen op de Belgische en Luxemburgse markt en willen wij hier graag ons merk en aanbod verder uitbreiden", vertelt Akkersdijk. Met de nieuwe focus op de Benelux, is het Nederlandse team uitgebreid met een Sales Representative voor de Belgische markt. Shana van Kerckhove is de nieuwe aanwinst voor FTI, zij zal zich volledig focussen op de Belgische markt.

MP Hotels: Travelife-certificering en vroege check-in & late check-out
Hoewel de focus voor het komende seizoen ligt op de prijsontwikkeling en de pandemie, verliest de FTI Group het gebied van duurzaamheid niet uit het oog en is verheugd vooruitgang te kunnen aankondigen op het gebied van milieu- en klimaatbescherming. De eigen hotels van de FTI Group hebben de nodige maatregelen getroffen. Sabine Dorn-Aglagul, CEO Hotels: "In het voorjaar van 2022 hebben we besloten om al onze operationele hotels te laten certificeren door Travelife For Accommodation en eind september 2022 hebben we het proces afgerond met alle hotels in de zogenaamde 'Gold Status'."

De eigen hotels van de FTI Group besteden daarnaast aandacht aan de gastervaring en bieden vroege check-in en late check-out aan indien het hotel via een van de touroperatormerken van de FTI Group geboekt is. Ongeacht de vlucht- en overstaptijden kunnen de gasten onmiddellijk in hun kamer inchecken of deze gebruiken tot het vertrek op basis van beschikbaarheid. Daarnaast worden nieuwe concepten voor all-in catering ontwikkeld om de boekingsbeslissing ook in culinair opzicht te belonen.

Ontwikkeling hotelportfolio’s en uitgebreide vluchtprogramma’s voor Egypte, Spanje en Turkije
Op de populaire bestemmingen Egypte, Spanje en Turkije breidt de touroperator het hotelportfolio uit met adults-only en familievriendelijke hotels. Fans van de onderwaterwereld van Egypte zullen reden tot blijdschap hebben vanaf Pasen 2023, wanneer Air Cairo opnieuw non-stop vluchten lanceert vanaf o.a. Düsseldorf, en deze aanbiedt via FTI. Voor de zomer in Turkije handhaaft de marktleider zijn gebruikelijke brede aanbod van hotels en vluchten met partners als SunExpress, Corendon Airlines, Pegasus en Freebird.

Grote focus op verre bestemmingen: van hotelaanbod tot aan auto- en camperverhuur
De focus voor het Nederlandse FTI zal aankomend boekjaar liggen op de verre bestemmingen. Daar zal worden ingespeeld door de opzet van een nieuw Nederlands team met bestemmingsspecialisten en het gebruik van het boekingssysteem FTI360. "Wij hebben een sterk productportfolio voor de verre bestemmingen, maar deze is nog bij vele reisagenten onbekend. Daar zullen wij dit jaar verandering in gaan brengen", vertelt Anne Raamsteeboers, Product Manager bij FTI. In het repertoire voor de VS en Canada biedt FTI meer dan 60.000 accommodaties en een breed toeristisch programma. In Kenia biedt FTI het grootste safari aanbod aan en kun je in Zanzibar kiezen uit een ruim hotelaanbod voor elke vakantiewens. Voor de komende zomer heeft de specialist zijn portfolio in oostelijk, zuidelijk en westelijk Afrika nog verder uitgebreid met tal van rondreizen en natuurbelevenissen en exclusieve accommodaties. Op het Aziatische continent excelleert de touroperator met uitzonderlijke accommodaties en unieke ervaringen. Van Vietnam en India tot aan Bali en Indonesië: bestemmingen waar de touroperator een bijzonder breed aanbod biedt. Zo is FTI de enige touroperator die zijn gasten een ander hoogtepunt biedt op Bali's buureiland Nusa Penida: het eiland, dat wordt beschouwd als een geheime tip vanwege zijn droomstranden en duik- en snorkelplekken, heeft er dit jaar zijn eerste luxehotel. Na de heropening van Australië en Nieuw-Zeeland kunnen beide bestemmingen weer worden bezocht, wat resulteerde in een sterke impuls aan boekingen. De touroperator reageert adequaat met een groot aantal nieuwe busreizen, nieuwe accommodaties en excursies. Wie liever op eigen gelegenheid reist, kan zijn eigen Australië-programma samenstellen door een huurauto of camper te boeken.

“Met ons veelzijdige aanbod, van verre reizen tot bestemmingen dichter bij huis, kijken wij uit naar aankomend zomerseizoen", sluit Akkersdijk af. "Alhoewel het lastiger is dan ooit om te voorspellen hoe dit jaar zal verlopen, zien wij aan de huidige boekingen dat de klant nog steeds graag op vakantie gaat. Uitgaande van dit huidige boekingsgedrag, belooft het een succesvol seizoen te worden."