25 april 2024
Thumbnail voor Geopark West-Jutland goedgekeurd door UNESCO

Geopark West-Jutland goedgekeurd door UNESCO

Na jaren van voorbereiding is het Deense natuurgebied West-Jutland benoemd tot UNESCO Geopark. Het gebied omvat de gemeenten Holstebro, Lemvig en Struer, een gedeelte van de Limfjord en een gedeelte van de Noordzee.

Sinds 2011 heeft de regio West-Jutland zich ingespannen om het gebied van bijna 4800 km2 als UNESCO Geopark te laten classificeren. Met deze benoeming draagt West-Jutland bij aan het vertellen van de 4,6 miljard jaar lange geschiedenis van de aarde waarin natuur en mens constant in beweging zijn; een verhaal dat uitgedragen wordt door 169 UNESCO Geoparken wereldwijd.

"Met de erkenning van UNESCO bezitten we een sterk merk dat we nodig hebben voor het creëren van een betere zichtbaarheid van West-Jutland, zodat we meer toeristen en meer nieuwe inwoners kunnen aantrekken. We hebben grote steun van de gemeenten Holstebro, Lemvig en Struer, de regio Midden-Jutland en een groot aantal stichtingen. Samen met de vele partners kunnen we nu een extra impuls geven aan ons partnerprogramma zodat het UNESCO-label ook de ontwikkeling van de toerismesector en lokale producenten kan ondersteunen", aldus Geopark West-Jutland voorzitter Steffen Damsgaard.

IJstijdlandschap
Het eerste Deense gebied dat tot UNESCO Geopark werd benoemd bevindt zich in Odsherred (West-Seeland). Geïnspireerd door dit project hebben diverse vrijwilligers onder leiding van John Clausen en Søren Raarup in 2011 het initiatief genomen om ook het gebied in West-Jutland als UNESCO Geopark te laten classificeren.

Geopark West-Jutland is gevormd door enorme ijsmassa's die een indrukwekkend IJstijdlandschap hebben achtergelaten, afkomstig uit het laatste deel van de periode waarin de Scandinavische ijskap 21.000–23.000 jaar geleden zijn maximale omvang bereikte. Het Geopark bevat miljoenen jaren oude kalksteenafzettingen en landschappen die door de elementen gevormd zijn. In Geopark West-Jutland zijn 48 zogenaamde geosites geselecteerd: van kliffen tot moerassen en van steengroeven tot heidevelden. Het Geopark biedt veel mogelijkheden voor natuurbelevenissen waaronder wandelen, fietsen en activiteiten op en rond het water.

UNESCO Geopark
Een Geopark - ook wel geologisch park genoemd - is een door UNESCO speciaal aangewezen gebied met een unieke geologische geschiedenis en cultuurhistorie, waar geologisch erfgoed en landschappen van internationale waarde op een integrale manier worden beheerd. Centraal staan het behoud van het erfgoed, educatie en duurzame ontwikkeling. Door middel van samenwerking tussen inwoners, ondernemers, lokale instellingen en scholen wordt de bijzondere geschiedenis zichtbaar gemaakt.