28 maart 2024
Thumbnail voor Holland America Line meldt positieve resultaten van de eerste langetermijntest met biobrandstof

Dit is een persbericht

Holland America Line heeft de eerste meerweekse test van biobrandstoffen in de cruisesector afgerond aan boord van de Volendam in de haven van Rotterdam. De 20-daagse test werd uitgevoerd in samenwerking met GoodFuels, een toonaangevende producent en leverancier van duurzame biobrandstoffen voor de transportsector, en Wärtsilä, een wereldleider in energie- en aandrijvingstechnologieën en levenscyclusoplossingen voor de maritieme markt.

De beoordeling werd op 7 september afgerond. Tijdens de eerste vijf dagen van de test gebruikte het schip een mix van 30% biobrandstof en 70% gasolie voor de scheepvaart (MGO) in een van de hoofd hulpmotoren. Tijdens de laatste 15 testdagen gebruikte het schip 100% biobrandstof. Volgens GoodFuels was er tijdens de laatste 15 dagen van de proef een daling van 78% van de CO2-uitstoot over de hele levenscyclus in vergelijking met de uitstoot van gasolie.

"We waren enthousiast over deze kans om een brandstofbron van de volgende generatie te testen op een schip van Holland America Line, en we zijn zeer bemoedigd door de resultaten," zei Gus Antorcha, president van Holland America Line. "Als onderdeel van ons streven naar duurzaamheid hebben we altijd gezocht naar geavanceerde oplossingen voor milieu-uitdagingen die ons zullen helpen de duurzaamheidsdoelstellingen van Carnival Corporation in de komende decennia te behalen."

De onder Nederlandse vlag varende Volendam werd geselecteerd voor de test omdat het zich in de haven van Rotterdam bevond, een van de wereldhavens waar GoodFuels de infrastructuur exploiteert die nodig is voor het bunkeren van biobrandstof. Er is geen significant verschil voor de bemanningsleden van het schip in de omgang met gewone brandstof versus biobrandstof. Het gebruik van een "drop-in" biobrandstof zoals die op de Volendam is getest, vereist geen aanpassingen aan boord of speciale apparatuur.

Wat zijn biobrandstoffen?
De geavanceerde biobrandstof wordt gewonnen uit grondstoffen die gecertificeerd zijn als 100% afval of residu, zonder landgebruikproblemen en zonder concurrentie met de voedselproductie of ontbossing.

"Mariene biobrandstof is nu al de grootste koolstofarme mariene brandstof ter wereld en we verwachten dat het gebruik sterk zal stijgen tot 10% van het totale volume in 2030", aldus Dirk Kronemeijer, CEO en oprichter van GoodFuels.

"Onze uitgebreide werkzaamheden voor het testen van alternatieve scheepsbrandstoffen vormen een centraal onderdeel van onze inspanningen om levensvatbare decarbonisatieopties voor onze klanten vorm te geven," zei Ricardo Opperman, managing director van Wärtsilä North America Inc. "We ontwikkelen onze motortechnologie voortdurend om operationele en milieuefficiëntieniveaus te accepteren en te behouden met verschillende toekomstige brandstoffen, waaronder biobrandstoffen. Deze proeven met 100% biobrandstof zullen bijzonder belangrijk zijn - voor Carnival Corporation, voor Goodfuels, voor Wärtsilä en voor de industrie als geheel."

Ondersteuning van duurzaam ondernemen
Holland America Line is het eerste Carnival Corporation merk dat een langdurige 100% biobrandstof test aan boord uitvoert. Carnival Corporation's Duitse merk AIDA werkte in juli ook samen met GoodFuels om een test met gemengde biobrandstof uit te voeren aan boord van de AIDAprima in Rotterdam. Biobrandstoffen zijn al getest op grote dieselmotoren in onderzoeksfaciliteiten aan wal en op enkele vrachtschepen, maar dit waren de eerste tests op werkende cruiseschepen.

De biobrandstoftests van de twee merken ondersteunen de algemene milieumissie, doelstellingen en ambities van Carnival Corporation. Deze omvatten een vermindering van 40% koolstof per beschikbare ‘onderbed’ tegen 2030; uitbreiding van de strategie voor alternatieve brandstoffen via het LNG-programma (vloeibaar aardgas) en de mogelijkheden op het gebied van batterijen, brandstofcellen en biobrandstoffen; een vermindering van 50% van de absolute uitstoot van fijnstof in de lucht tegen 2030; en het streven naar een netto koolstofneutrale bedrijfsvoering tegen 2050.

Voor meer informatie over Holland America Line, raadpleeg een reisagent, bel 0800-7245425 of bezoek de website.