Nederlandse vakantiegangers weinig avontuurlijk: driekwart bezoekt hetzelfde land meer dan eens

Foto (c) Eliza-was-here
2 december 2019 - 14:07

AMSTERDAM – Backpacken door verre oorden om zo veel mogelijk landen aan te tikken in een zo kort mogelijke tijd lijkt aan Nederlandse vakantiegangers niet besteed. Zij kiezen liever voor veilig en vertrouwd. Uit onderzoek* van reisorganisatie Eliza was here naar het vakantiegedrag van Nederlanders blijkt dat bijna driekwart (73%) van de Nederlandse reizigers meerdere malen op vakantie gaat in hetzelfde land. Ook vertoeft meer dan een kwart (27%) vaker in hetzelfde vakantiehuisje, hotel of in dezelfde bed & breakfast.

Zon, zee, strand en vakantie in eigen land populairst
Nu de traditionele vroegboekperiode weer voor de deur staat, is het tijd om terug te blikken op deze zomer. Van alle Nederlanders die de afgelopen zomer op vakantie gingen, koos gemiddeld 36 procent voor luieren op het strand of cocktails aan het zwembad en vertrok naar de zon. Onder millennials (25 – 34) was dit meer dan de helft (51%), terwijl 55+’ers de zon vaker links lieten liggen (27%). Na een zonnige trip, was de vakantie in eigen land deze zomer het meest populair (22%). De wat meer avontuurlijke en culturele vakanties lieten we dit jaar aan onze neus voorbijgaan: kamperen (10%), de actieve vakantie (10%) en de stedentrip (9%) waren de afgelopen zomer minder geliefd. Kakkerlakken en gedeelde stapelbedden lieten Nederlanders ook links liggen: slechts één procent ging voor een vakantie in backpacker-stijl.

Meeste vakanties minder dan drie maanden van tevoren geboekt
Hoewel een vakantie in het vooruitzicht een mens goed doet, boeken we redelijk kort van tevoren onze tripjes. Maximaal drie maanden van tevoren een vakantie boeken is de meest populaire periode (43%), gevolgd door drie tot zes maanden van tevoren (36%). De groep die het minst vooruit plant zijn de 55+’ers: hiervan boekt meer dan de helft (54%) hun vakantie nul tot drie maanden van tevoren.

Bij het boeken, houden we de touwtjes het liefst in eigen handen: meer dan de helft van de vakantiegangers (51%) plande en boekte dit jaar hun zomervakantie zelf. Iets meer dan een kwart (28%) koos voor een vakantiepakket via een online reisaanbieder. Reisbureaus waren de minst populaire manier om een vakantie te boeken (9%).

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.