Open brief: Het ‘asociale‘ gezicht van Amsterdam (persbericht)

9 juli 2019 - 17:43

Amsterdam is zeer geliefd bij toeristen. Het is een van de meest bezochte bestemmingen van Europa en tegelijkertijd de op twee na duurste stad ter wereld. Alleen de inwoners van Venetië en Dubrovnik ontvangen waarschijnlijk dagelijks meer toeristen per inwoner. Maar komen al die toeristen alleen maar om alcohol te drinken, te feesten en de rosse buurt te bezoeken?

Zeker niet!

In 2014 kregen we bij a&o het verzoek vanuit de gemeente om ons in Amsterdam te vestigen en zo aanbod te creëren voor de low budget reizigers in de stad. En we hebben woord gehouden! a&o Hostels is sinds 2015 in Amsterdam gevestigd en heeft zo de stad betaalbaar gemaakt voor mensen met een klein budget.

Op dit moment ontvangen wij in onze a&o in Amsterdam jaarlijks meer dan 1.500 schoolklassen (dat zijn 40.000 jongeren en 110.000 overnachtingen) – tegen een gemiddelde prijs van 25 euro per nacht (inclusief ontbijt en avondeten). Ruim 60% van onze gasten is jonger dan 18 jaar en drinkt geen alcohol en rookt evenmin. We zijn in 25 Europese steden vertegenwoordigd en Amsterdam is de enige stad die scholieren op hun schoolreis een gemeentebelasting oplegt. In het verleden was dit ongeveer 4% van de overnachtingsprijs, waardoor een gemiddeld verblijf per scholier al ongeveer 4 euro duurder werd. Sinds het begin van dit jaar is deze verblijfsbelasting zelfs met 75% gestegen! En dit was nog niet genoeg, want er staat nu een vast belastingtarief van 3 euro per nacht per scholier in de planning. Dit komt er dan nog bovenop! Een weinig sociale stap van het ‘sociale’ Amsterdamse gemeentebestuur.

Op deze manier wordt een gemiddelde schoolreis naar Amsterdam met 19 euro per scholier belast! Dit maakt een schoolreis 19% duurder dan nodig is, en ook duurder dan in elke andere Europese metropool.

Zoals eerder vermeld, werden we in 2014 gevraagd om een sociaal aanbod samen te stellen voor reizigers met een klein budget die Amsterdam willen bezoeken, en we hebben ons woord gehouden. De gemeente Amsterdam rekent nu echter een enorm onevenredig hoog bedrag aan stadsbelasting op bezoekende leerlingen, leerkrachten en gezinnen.

Deze nieuwe ‘asociale’ vaste belasting van 3 euro per nacht zou een toeslag van 1 à 2% betekenen voor een bezoeker van een luxe hotel, maar bij een bezoek aan jeugdherberg kan dit oplopen tot wel 19%! Dit is een duidelijke boodschap aan alle jonge mensen en doorsneeverdieners: blijf weg, we willen jullie niet.

Een ander voorbeeld om de onrechtvaardigheid van deze nieuwe geplande vaste stadsbelasting te illustreren: Kinderen tot 18 jaar slapen bij ons momenteel gratis op de kamer van hun ouders, omdat we van gezinnen houden en hen een alternatief willen bieden voor dure vakantiewoningen (die de Amsterdamse bewoners veel meer stoort). Voor deze kinderen, die bij ons dus niets betalen, geldt volgens de plannen van het Amsterdamse bestuur binnenkort een toeslag van € 3,- per kind per nacht.

Dergelijke opgelegde ‘entreegelden‘ – want dat is deze ‘CityTax’ in feite – golden ook bij het reizen naar de DDR (ik ben daar opgegroeid en weet wat het betekent om vrij te kunnen reizen), eveneens een systeem dat zichzelf sociaal noemde. En verhuur via bijvoorbeeld AirBnB in appartementsgebouwen leidt tot een ongecontroleerd toerisme waaraan men zich stoort. Deze vakantiewoningen worden niet met 19% belast!

Ik ben ervan overtuigd dat slim toeristisch management er anders uit moet zien!

De stadsbelasting die momenteel al wordt geïnd bij toeristen, moet worden ingezet voor bijvoorbeeld renovatie en onderhoud van de stedelijke infrastructuur (zoals parken en speeltuinen) om het leven van de omwonenden en toeristen gemakkelijker te maken, zoals voldoende vuilnisbakken en openbare toiletten. Helaas denken de mensen die van plan zijn om kinderen en mensen op schoolreisjes zwaar te belasten op een elitaire en zeer antisociale manier, en helpen ze uiteindelijk niemand.

Mijn verzoek aan de stad Amsterdam is dan ook: een louter procentuele belastingheffing, dat de inkomsten hiervan gebruikt worden om de kwaliteit van de lokale infrastructuur te verbeteren, en geen enkele belasting voor kinderen, jongeren en mensen met een klein budget!

Oliver Winter,
CEO van a&o Hostels

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.