18 april 2024
Thumbnail voor Saudi Arabian Airlines investeert in innovatieve duurzaamheidsprogramma’s

Saudi Arabian Airlines investeert in innovatieve duurzaamheidsprogramma’s

Saudi Arabian Airlines (SAUDIA) streeft ernaar een toonaangevende luchtvaartmaatschappij te zijn die haar verantwoordelijkheid voor het milieu en de samenleving erkent en duurzaamheidsbeheer als een integraal onderdeel van haar bedrijfsstrategie beschouwt. Het doel is om in de toekomst duurzaam vliegen te bevorderen en de eigen uitstoot te minimaliseren. Als onderdeel van deze doelstelling zet SAUDIA zich in voor verschillende duurzaamheidsprojecten en nieuwe milieuvriendelijke initiatieven:

MENA Region Voluntary Carbon Market Initiative
SAUDIA is de eerste luchtvaartpartner die deelneemt in het MENA-region Voluntary Carbon Market Initiative, dat vorig jaar werd gelanceerd. Als onderdeel van de visie van Saoedi-Arabië om tegen 2060 netto nulemissie te bereiken en de impact op de klimaatverandering te verminderen, heeft het Public Investment Fund (PIF) de vrijwillige koolstofmarkt opgericht. Het initiatief weerspiegelt de belangen van bedrijven die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen door middel van initiatieven en nieuwe innovaties, zoals het uitbreiden van hernieuwbare energie of het bevorderen van groene waterstof. Partners in deze markt zijn vijf toonaangevende Saoedi-Arabische bedrijven, waaronder de nationale luchtvaartmaatschappij SAUDIA. De deelname van SAUDIA aan de vrijwillige koolstofmarkt speelt een sleutelrol bij het verminderen van de koolstofemissies en is een mijlpaal in de geschiedenis van de nationale luchtvaartmaatschappij.

The Sustainable Flight Challenge (TSFC)
De actieve integratie van samenwerking met de klant is een ander duurzaamheidsinitiatief van SAUDIA. SAUDIA heeft 's werelds eerste duurzaamheidslaboratorium tijdens de vlucht uitgevoerd, waarbij gasten van vlucht SV227 van Jeddah naar Madrid op 12 mei 2022 betrokken waren. De gasten aan boord werd gevraagd naar ideeën voor milieuvriendelijkere vliegreizen, zowel vóór vertrek op de luchthaven als vóór aankomst op de bestemming. In totaal werden 150 interessante ideeën verzameld van passagiers en SAUDIA-teamleden. Tijdens dezelfde vlucht was SAUDIA ook de eerste ter wereld die Green Points implementeerde, een programma dat passagiers beloont voor hun bijdrage aan de bescherming van het milieu. Door hun maaltijden vooraf te selecteren bij het online inchecken, kunnen SAUDIA gasten de verspilling van voedsel en verpakkingen die op de vuilnisbelt terechtkomen verminderen en ook het gewicht van de voorraad aan boord reduceren, waardoor brandstof wordt bespaard. Het Green Points-programma biedt passagiers de mogelijkheid om met minder bagage te reizen en wordt aangemoedigd door een genereuze toewijzing van Green Points. Deze aanpak levert een belangrijke bijdrage aan de brandstofefficiëntie.

eVTOL
In samenwerking met de in München gevestigde start-up Lilium investeert SAUDIA in emissievrije vliegreizen. Daartoe heeft de Saoedische nationale luchtvaartmaatschappij plannen om 100 van de Lilium-Jet elektrisch aangedreven luchttaxi's aan te schaffen om point-to-point en naadloze hubverbindingen binnen Saoedi-Arabië te bedienen. De elektrische start- en landingsjets hebben een bereik van 175 kilometer en bieden plaats aan maximaal 6 passagiers. Met deze samenwerking investeert SAUDIA in een innovatief eVTOL-netwerk, een landelijk netwerk van luchttaxi's in Saoedi-Arabië dat tot doel heeft duurzaam toerisme in het land te bevorderen.

Formule E
Als officiële luchtvaartpartner van de eerste elektrisch aangedreven motorsportraceserie Formule E en titelpartner van de inaugurele SAUDIA Ad Diriyah E-Prix, heeft SAUDIA dit jaar een nieuwe campagne gelanceerd om Formule E-fans wereldwijd met elkaar in contact te brengen en de duurzame sport te promoten. Hiervoor vliegen SAUDIA en haar SkyTeam-partners volgend jaar naar alle gaststeden op de racekalender. De steden Rome, Berlijn, New York, Londen en Seoul staan op het vluchtschema.

Door haar toewijding aan duurzaamheid heeft SAUDIA onlangs talrijke prijzen gewonnen. Naast de AVB Award 2022 voor de meest duurzame luchtvaartmaatschappij, werd SAUDIA bekroond in de categorie klantbetrokkenheid van de SkyTeam Sustainable Flight Challenge. De luchtvaartmaatschappij was ook finalist in drie andere categorieën: grootste CO2-reductie op middellangeafstandsroutes, laagste CO2-uitstoot bij grondafhandeling en beste duurzame innovatie.