29 maart 2024
Thumbnail voor Stedentrip meest populaire manier van vakantie

Stedentrip meest populaire manier van vakantie

Dit is een persbericht.

Veel mensen zijn nu de plannen aan het maken voor hun zomervakantie. Maar de stedentrip, willekeurig wanneer in het jaar te boeken, wint aan populariteit. Stedentripspecialist Bebsy deed onderzoek naar welke vorm van vakantie het meest populair is, wat de grootste ergernissen zijn tijdens de reis en naar welke factoren doorslaggevend zijn voor de keuze van de bestemming.


Meest opvallende uitkomsten:

  • Stedentrip naar een grote stad favoriete manier van vakantie vieren
  • Een hotel dat te ver van de stad ligt veroorzaakt de grootste ergernis
  • De totale prijs is meest doorslaggevend voor de keuze van bestemming
  • Ook aanbod cultuur en nieuwsgierigheid naar onbekende plekken zijn redenen om voor een bepaalde bestemming te kiezen
  • Vrouwen lijken avontuurlijker dan mannen

Stedentrip versus all-inclusive resort
Aan de ondervraagden werd gevraagd welk soort bestemming ze zouden kiezen, als ze voortaan nog maar naar één soort bestemming op vakantie of reis konden gaan. Hieruit bijkt dat een verblijf in een hotel in een grote stad met een rijk aanbod aan cultuur, gastronomie en winkels etc. bij 36% van alle ondervraagden favoriet is. Met name bij de mannen wint deze bestemming het met ruim de helft van alle andere opties. Andere opties waaruit gekozen kon worden waren een vakantiehuis met zwembad in een klein dorp in een warm land, dat met 20% op de tweede plaats eindigde. Een hotel in een middelgrote stad met beperkt aanbod maar met een strand in en warm klimaat kwam op de derde plaats met 17%, op de voet gevolgd door een hotel in een middelgrote stad met een beperkt aanbod maar met mogelijkheid tot uitstapjes naar de natuur. Hier koos 16% voor. Minder populair is een appartementje in de bergen waar in de winter ook van de sneeuw kan worden genoten. Slechts 6% ziet dat als meest aantrekkelijke optie. Een all inclusive resort bungelt met een krappe 5% daar weer onder.

Ergernissen
We willen het vertier en het aanbod ook graag op loopafstand hebben. Zoals gezegd is een hotel dat te ver van de stad ligt ergernis nummer 1. Dat geld voor 31% van de ondervraagden. Opdringerige verkopers die souvenirs en toeristische tours en uitstapjes proberen te slijten staan met 27% op de tweede plaats. Onbeschoft personeel in hotels en restaurants en gehorige kamers staan met 26% op een gedeelde derde plaats. Transfers met veel tussenstops en onverwachte, bijkomende kosten zijn beiden goed voor 17%. Er zijn gelukkig ook mensen die zonder ergernissen op reis gaan.  15% zegt zich nooit te ergeren op reis. Bij de groep 56-plussers is dat zelfs 22%.

Doorslaggevend voor de keuze
Voor een kleine 69% is de totale prijs van de boeking doorslaggevend voor de keuze van een bestemming. Het avontuur is ook een belangrijke factor. 35% zegt dat een nieuwe en onbekende bestemming bepalend is. Culturele bezienswaardigheden zoals musea, architectuur en monumenten wegen met 34% ook zwaar. Opvallend is dat vrouwen iets avontuurlijker lijken dan mannen. Een onbekende bestemming weegt voor vrouwen met 39% zwaarder dan gemiddeld en is na prijs de tweede factor die meeweegt. Bij de mannen worden na de prijs eerst het aanbod cultuur (34%), het weer (34%) en de accommodatie (28%) meegewogen voor er wordt gekeken naar een nieuwe en onbekende bestemming (25%).

Vluchttijden
Voor ruim 27% van alle ondervraagden zijn de vluchttijden ook een belangrijke factor. Bebsy biedt als een van de weinige aanbieders de mogelijkheid van combinatievluchten. Er kan dan heen met een andere maatschappij worden gevlogen dan terug. Voordelen hiervan kunnen zijn dat de totale prijs voor een reis goedkopen kan uitvallen en dat je gunstigere tijden kunt selecteren waardoor je langer op de plaats van bestemming kunt zijn. Soms zelfs een combinatie van beiden. De meerderheid van de ondervraagden (64%) was bekend met de optie, en 27% maakt hier ook gebruik van. De mogelijkheid om langer op de plaats van bestemming te zijn wordt door 53% van alle respondenten als grootste voordeel gezien.

Aan het online onderzoek deden bijna 600 respondenten van 18 jaar en ouder in Vlaanderen en Nederland mee.