28 maart 2024
Thumbnail voor Vacansoleil wint Phoenix Award 2022 op Big Improvement Day: Ondernemers award voor krachtig herstel

Vacansoleil Camping Holidays heeft tijdens de Big Improvement Day de award gewonnen voor onderneming die zich krachtig heeft hersteld na een moeilijke periode. De Phoenix Award 2022 werd dinsdag uitgereikt tijdens de Big Improvement Day in Leusden. Algemeen directeur Jan Willem Verschoor van Vacansoleil is blij met de award: “Deze prijs is een bevestiging van de door ons gekozen strategie. Ondanks financiële tegenslagen, zoals de forse terugval in omzet door de coronacrisis, hebben wij gekozen om te blijven investeren in ons product. Nu de situatie is genormaliseerd zien we dat onze onderneming weer goed draait.

De Big Improvement Day is in 2008 opgezet vanuit de behoefte om positieve ontwikkelingen in Nederland te belichten en verder te brengen. Sindsdien komt de top van de overheid en het bedrijfsleven ieder jaar samen voor de meest positieve dag van het jaar. In een vol Afas Theater in Leusden werd de Phoenix Award 2022 uitgereikt op basis van een juryrapport dat inging op de bedrijfsvoering van Vacansoleil.

Vacansoleil stond er, ondanks een stevige marktpositie, bedrijfseconomisch niet sterk voor eind 2019. Er volgde een stevige reorganisatie onder leiding van een nieuw management. De focus werd volledig gericht op touroperating activiteiten voor campingvakanties. Maar 2020 en 2021 waren geen gemakkelijke jaren door de coronacrisis. Ondanks de sterke terugval in omzet besloot Vacansoleil toch te investeren in IT en marketing en nieuwe accommodaties. Anno 2022 is Vacansoleil weer winstgevend en is de verwachting dat de omzet dit jaar terugkeert tot het niveau van 2019.

Juist nadat wij een stevig reorganisatie hadden doorgevoerd zorgde corona voor een hele grote terugval in omzet bij Vacansoleil. Logisch, want vakantie vieren op een camping was er tijdens een lockdown natuurlijk niet bij”, zegt Jan Willen Verschoor over deze periode. “Ook waren er extreem weinig reserveringen. Het zorgde voor spanning op de bedrijfsvoering.”

Vacansoleil koos ervoor om juist in deze periode te investeren in IT en marketing om zodoende klaar te zijn voor de tijd na corona. “Ook hebben we toen bewust ingezet op nieuwe soorten accommodaties. Deze hebben we in 2022, toen de crisis achter ons lag, kunnen inzetten op de ruim 500 campings in heel Europa”, aldus Verschoor. “Het is mooi dat de inspanning van alle medewerkers binnen ons bedrijf nu wordt gewaardeerd met deze prijs voor een krachtig herstel.”